eWOM and Its Influence on Purchase Decision-Making

Thesis title: eWOM a jeho vliv při nákupním rozhodnutí
Author: Crkva, Filip
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Kovářová, Marie
Opponents: Maryška, Miloš
Thesis language: Česky
Abstract:
EWOM komunikace se stala nedílnou součástí našich životů. Je důležitým prvkem v utváření nákupního rozhodnutí. To ovlivňuje nákupní chování spotřebitelů, které má dopad jak na samotné spotřebitele, tak i firmy. Tato bakalářská práce se zaměřuje na vliv eWOMu na zákazníkovo nákupní rozhodnutí. Cílem bakalářské práce je zjistit, jak zvolená forma a platforma komunikované zprávy ovlivňuje vnímání jejího obsahu a jak to ovlivní spotřebitele při jeho nákupním rozhodnutí. Teoretická část práce se věnuje eWOMu a prvkům, které tvoří úspěšnou eWOM komunikaci. Definuje eWOM a zaměřuje se na jeho vyhledávání, tvorbu, rozdílům proti běžnému WOMu, jeho momentální podobu a formu distribuce. Dále zjišťuje, jaké jsou nové trendy v tomto odvětví a jaké mohou mít dopady na spotřebitele. Práce se blíže věnuje falešným recenzím, které dnes představují vážnou hrozbu pro uživatele. Jednotlivé kapitoly shrnují dostupné informace a připravují podklady pro praktickou část. V rámci praktické části proběhlo kvantitativní a kvalitativní šetření. Pro kvantitativní výzkum byl využit online dotazník, kterého se zúčastnilo 176 respondentů, a obsahoval 24 uzavřených otázek. Jako doplnění proběhly polostrukturované hloubkové rozhovory, jejichž respondenti kopírovali věkové zastoupení respondentů dotazníkového šetření. Výsledky průzkumů ukázaly individuální přístup respondentů ke komunikované problematice. Každý respondent přikládá jinou míru důležitosti prvkům, které tvoří a ovlivňují eWOM komunikaci. Bylo zjištěno, že zvolená forma recenze a platforma pro její komunikaci jsou důležitými částmi, ale podobnou nebo i vyšší důležitost připisovali respondenti i ostatním elementům komunikované zprávy. Práce přispívá k lepšímu porozumění důležitosti jednotlivých prvků eWOM komunikace a jejich významu v očích spotřebitelů. Dále přináší vysvětlení v rámci rozporuplnosti již vypracovaných prací, které si někdy protiřečí.
Keywords: eWOM; nákupní rozhodnutí; falešné recenze; WOM
Thesis title: eWOM and Its Influence on Purchase Decision-Making
Author: Crkva, Filip
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Kovářová, Marie
Opponents: Maryška, Miloš
Thesis language: Česky
Abstract:
EWOM communication has become an integral part of our lives. It is a significant factor in shaping purchasing decision. Influencing consumer buying behaviour, which impacts not only the consumers themselves but also companies. This bachelor’s thesis focuses on the impact of eWOM on customer purchasing decision. The aim of the thesis is to determine how the chosen form and platform of the communicated message affect the perception of its content and how this influences the consumer's purchasing decision. The theoretical part of the thesis focuses on eWOM and the elements that constitute successful eWOM communication. It defines eWOM and examines its searchability, creation, differences from traditional WOM, its current form, and methods of distribution. Furthermore, it explores new trends in this field and their potential impacts on consumers. Special attention is given to fake reviews, which currently pose a serious threat to users. The individual chapters summarize available information and lay the groundwork for the practical part. The practical part included both quantitative and qualitative research. For the quantitative research was used an online questionnaire, involving 176 respondents and consisting of 24 closed-ended questions. To complement this, semi-structured in-depth interviews were conducted, with participants reflecting the age distribution of the respondents from the questionnaire survey. The survey results revealed an individual approach by respondents to the communicated issues. Each respondent assigns a different level of importance to the elements that constitute and influence eWOM communication. It was found that the chosen format of the review and the platform for its communication are important aspects, but respondents attributed similar or even greater importance to other elements of the communicated message. The thesis contributes to a better understanding of the importance of individual elements of eWOM communication and their significance in the eyes of consumers. Additionally, it provides clarification regarding the inconsistencies found in previously conducted studies, which at times contradict one another.
Keywords: WOM; purchasing decision; fake reviews; eWOM

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 10. 5. 2024
Date of submission: 8. 12. 2024
Date of defense: 30. 1. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/88449/podrobnosti

Files for download

    Last update: