Perception of marketing communication and brands of commercial banks among Generation Z

Thesis title: Vnímání marketingové komunikace a značek komerčních bank generací Z
Author: Reizenthaler, Daniel
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Tahal, Radek
Opponents: Vávra, Oldřich
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této diplomové práce je zjistit, jak generace Z vnímá značky a marketingovou komunikaci komerčních bank v České republice. Teoretická část vymezuje generaci Z oproti jiným generacím a definuje její klíčové charakteristiky. Následně popisuje její přístup k bankovnictví v obecném pojetí. Metodologická část formuluje tři výzkumné otázky a metodu výzkumu pomocí individuálních hloubkových rozhovorů. Praktická část obsahuje analýzu výzkumu, interpretaci výsledků a formulaci doporučení. Na základě výzkumu je zjištěno, že generace Z chová ke komerčním bankám neutrální vztah. Za jejich rozhodování zodpovídají rodiče, kteří je do tohoto sektoru uvedou. Díky tomu nemají potřebu si tvořit vlastní preference. Marketingová komunikace českých bank se zdá být špatně zacílená a generaci Z neoslovuje. Přesto největším lídrem mezi generací Z je svou značkou i komunikací Air Bank.
Keywords: komerční banky; Generace Z; marketingová komunikace; značky; výzkum
Thesis title: Perception of marketing communication and brands of commercial banks among Generation Z
Author: Reizenthaler, Daniel
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Tahal, Radek
Opponents: Vávra, Oldřich
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this master's thesis is to examine how Generation Z perceives brands and marketing communication of commercial banks in the Czech Republic. The theoretical part defines Generation Z in comparison to other generations and outlines their key characteristics. It then describes their approach to banking in a general terms. The methodological part formulates three research questions and research methods in the form of in-depth interviews. The practical part includes research analysis, interpretation of results, and formulation of recommendations. Based on the research, it is established that Generation Z has a neutral attitude towards commercial banks. Parents who introduce them to this sector are responsible for their decisions, so they do not need to form their own preferences. The marketing communication of Czech banks appears to be poorly targeted and does not appeal to Generation Z. Nevertheless, Air Bank is the leading brand among Generation Z.
Keywords: marketing communication; Generation Z; brands; research; commercial banks

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 7. 4. 2024
Date of submission: 9. 12. 2024
Date of defense: 4. 2. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/88216/podrobnosti

Files for download

    Last update: