Video game development using artificial intelligence
Thesis title: | Vývoj videoher pomocí umělé inteligence |
---|---|
Author: | Váňa, Martin |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Novák, Richard Antonín |
Opponents: | Reichlová, Alena |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Bakalářská práce se zabývá využitím umělé inteligence (AI) při vývoji videoher, přičemž klade důraz na její přínos pro efektivitu, kvalitu a časovou úsporu, zejména u menších projektů. Hlavním cílem je analyzovat a porovnat tradiční metody vývoje her s metodami využívajícími AI. Práce se zaměřuje na rozdíly mezi ručně vytvořeným kódem a kódem generovaným AI a zkoumá využití AI při tvorbě herních textur a modelů. Srovnávací experimenty zohledňují faktory, jako jsou efektivita, kvalita, přehlednost a časová náročnost. Výsledky ukazují, že AI může výrazně zjednodušit vývoj her, především v opakujících se nebo technicky náročných úlohách, jako je procedurální generace nebo automatizované testování. Praktické experimenty však odhalily, že i když je kód generovaný AI rychlejší na vytvoření, jeho integrace a ladění mohou částečně vyvážit počáteční úsporu času. Při tvorbě textur a 3D modelů byla AI užitečná zejména pro prototypování, protože vysoký počet polygonů a ztráta kvality při optimalizaci omezily jejich přímou použitelnost. Práce rovněž identifikuje limity AI v oblastech, kde je klíčová manuální kontrola a kreativita. Na základě multikriteriální analýzy výstupů jsou předložena doporučení pro efektivní integraci AI do vývoje videoher, s důrazem na optimalizaci procesů u malých a středních projektů. |
Keywords: | vývoj videoher; 3D modelování; texturování; testování; umělá inteligence; procedurální generace; optimalizace |
Thesis title: | Video game development using artificial intelligence |
---|---|
Author: | Váňa, Martin |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Novák, Richard Antonín |
Opponents: | Reichlová, Alena |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The bachelor's thesis focuses on the utilization of artificial intelligence (AI) in video game development, emphasizing its contributions to efficiency, quality, and time savings, particularly in smaller projects. The primary objective is to analyse and compare traditional game development methods with those utilizing AI. The thesis examines the differences between manually written code and AI-generated code and explores the use of AI in creating game textures and models. Comparative experiments consider factors such as efficiency, quality, clarity, and time consumption. The results demonstrate that AI can significantly simplify game development, especially for repetitive or technically demanding tasks such as procedural generation or automated testing. However, practical experiments revealed that while AI-generated code is faster to produce, its integration and debugging may offset some of the initial time savings. In texture and 3D model creation, AI proved useful primarily for prototyping, as the high polygon count and quality loss during optimization limited its direct usability. The thesis also identifies the limitations of AI in areas where manual control and creativity are crucial. Based on multi-criteria analysis of the outputs, recommendations are provided for the effective integration of AI into video game development, with an emphasis on optimizing processes for small and medium-sized projects. |
Keywords: | procedural generation; 3D modeling; texturing; optimization; testing; video game development; artificial intelligence |
Information about study
Study programme: | Aplikovaná informatika |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Informatics and Statistics |
Department: | Department of Systems Analysis |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 15. 8. 2024 |
---|---|
Date of submission: | 9. 12. 2024 |
Date of defense: | 27. 1. 2025 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/89030/podrobnosti |