Education expenditure to GDP
Thesis title: | Výdaje na vzdělání k HDP |
---|---|
Author: | Illés, Dalibor |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Vltavská, Kristýna |
Opponents: | Hulík, Vladimír |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Veřejné výdaje na vzdělávání jsou často předmětem diskuzí v médiích, zejména ze stran politiků a odborů. Data jsou mnohdy prezentována bez jakéhokoliv metodologického pozadí. Přesné pochopení rozdílů měření je nicméně klíčové, jelikož různé přístupy vedou k dramaticky odlišným výsledkům. Ucelenou práci, která by analyzovala jednotlivé přístupy k měření výdajů na vzdělávání se mi objevit nepodařilo, což je právě důvod, proč jsem se rozhodl tuto problematiku zpracovat ve své bakalářské práci. Cílem této bakalářské práce je analyzovat rozdíly ve způsobech měření výdajů na vzdělávání dvou hlavních mezinárodních metodik – UOE (Sběr dat o vzdělávacích systémech UNESCO, OECD a Eurostat) a COFOG (Klasifikace funkcí vládních institucí). Výsledkem práce je zhodnocení obou metodik, doplněné o doporučení, kde Česká republika pokulhává ve srovnání s evropským průměrem a Rakouskem. Zjištění této práce by mělo pomoct pochopit rozdíly, které mezi metodikami jsou a tím zpřehlednit diskuze k tomuto tématu nejen mezi odborníky, ale také u širší veřejnosti a politiků, kteří se na základě těchto dat rozhodují. |
Keywords: | vzdělávání; výdaje; UOE; COFOG |
Thesis title: | Education expenditure to GDP |
---|---|
Author: | Illés, Dalibor |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Vltavská, Kristýna |
Opponents: | Hulík, Vladimír |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Public spending on education is often the subject of discussion in the media, especially by politicians and unions, where the data is often presented without any methodological background. However, a precise understanding of the differences in measurement is crucial, since different approaches lead to dramatically different results. I have not been able to find a comprehensive work that would analyze the individual approaches to measuring spending on education, which is precisely why I decided to deal with this issue in my bachelor's thesis. The aim of this bachelor's thesis is to analyze the differences in the methods of measuring spending with an emphasis on education of two main international methodologies - UOE (Collection of Data on Education Systems by UNESCO, OECD and Eurostat) and COFOG (Classification of the Functions of Government). The result of the work is an evaluation of both methodologies, supplemented by recommendations where the Czech Republic lags in comparison with the European average and Austria. The findings of this work should help to understand the differences between the methodologies and thus clarify discussions on this topic not only among experts, but also among the wider public and politicians who make decisions based on this data. |
Keywords: | UOE; expenditure; COFOG; education |
Information about study
Study programme: | Matematické metody v ekonomii/Datové analýzy a modelování |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Informatics and Statistics |
Department: | Department of Economic Statistics |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 15. 2. 2024 |
---|---|
Date of submission: | 9. 12. 2024 |
Date of defense: | 4. 2. 2025 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/87525/podrobnosti |