Thesis title: |
Personalizace obsahu a její dopady na soukromí a vnímání uživatelů |
Author: |
Khametova, Liana |
Thesis type: |
Bakalářská práce |
Supervisor: |
Luc, Ladislav |
Opponents: |
Kučerová, Helena |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Cílem této práce je prostřednictvím kvantitativního dotazníkového šetření zjistit, jak uživatelé různých věkových skupin vnímají personalizaci, jak jsou o ní informováni, a také ověřit správnost subjektivního hodnocení úrovně informovanosti uživatelů. Součástí výzkumu je zkoumání postojů k personalizaci obsahu ve vztahu k negativním zkušenostem z minulosti a zjištění, jak ochotně uživatelé sdílejí své osobní údaje v online prostředí. Teoretická část práce, zpracovaná metodou rešerše a analýzy odborné literatury, se zabývá definicí personalizace obsahu a metodami, které jsou při personalizaci nejvíce využívány. Analyzuje právní aspekty ochrany osobních údajů, zejména nařízení GDPR a současně rozebírá možné dopady personalizace na soukromí uživatelů a na společenské vnímání s důrazem na etické a psychologické důsledky. V praktické části je prostřednictvím kvantitativního dotazníkového šetření analyzováno vnímání bezpečnosti, úroveň informovanosti a postoje k personalizaci obsahu. Výzkum se zaměřuje na různé věkové skupiny a další kritéria. Dotazníková data jsou statisticky zpracována, přičemž výsledky poskytují podrobný přehled o vlivu personalizace na online chování uživatelů. |
Keywords: |
personalizace; sběr dat; soukromí; dopady; uživatelé |
Thesis title: |
The effects of content personalization on user privacy and perception |
Author: |
Khametova, Liana |
Thesis type: |
Bachelor thesis |
Supervisor: |
Luc, Ladislav |
Opponents: |
Kučerová, Helena |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
The aim of this thesis is to use a quantitative survey to determine how users from different age groups perceive personalization, how informed they are about it, and also to verify the accuracy of their subjective assessment of their level of awareness. The research also includes examining attitudes towards content personalization in relation to negative past experiences and investigating how willingly users share their personal data in the online environment. The theoretical part of the thesis, conducted through a review and analysis of professional literature, focuses on defining content personalization and the methods most commonly used in this process. It analyzes the legal aspects of personal data protection, particularly the GDPR regulation, and examines the potential impacts of personalization on user privacy and societal perceptions, with an emphasis on ethical and psychological consequences. In the practical part, a quantitative questionnaire survey analyzes perceptions of security, levels of awareness, and attitudes towards content personalization. The research focuses on different age groups and other criteria. The questionnaire data is statistically processed, and the results provide a detailed overview of the impact of personalization on users' online behavior. |
Keywords: |
data collection; privacy; personalization; impacts; users |
Information about study
Study programme: |
Informační média a služby |
Type of study programme: |
Bakalářský studijní program |
Assigned degree: |
Bc. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of Informatics and Statistics |
Department: |
Department of Systems Analysis |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
13. 12. 2023 |
Date of submission: |
9. 12. 2024 |
Date of defense: |
2024 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.