Visual Attention to Erotic Appeals in Advertising

Thesis title: Vizuální pozornost vůči erotickým apelům v reklamě
Author: Schorníková, Nela
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Bažantová, Simona
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá zkoumáním vlivu erotického apelu v reklamním sdělení z hlediska vizuální pozornosti a recallu s ohledem na vnímanou relevanci erotického apelu. Cílem bylo analyzovat, jak přítomnost erotického apelu a jeho vnímaná relevance ovlivňuje vizuální pozornost zaměřenou na reklamní sdělení a jeho jednotlivé prvky, konkrétně u reklamních sdělení na elektroniku, alkohol a parfémy. Dále byla zkoumána schopnost zapamatovat si propagovanou značku (recall) v závislosti na vnímané relevanci erotického apelu. Eye-trackingový experiment byl doplněn dotazníkovým šetřením, které poskytlo informace o vnímané relevanci erotického apelu v reklamách na různé produktové kategorie. Výsledky přinášejí nový pohled na to, jak přítomnost erotického apelu a jeho vnímaná relevance v reklamě ovlivňují vizuální pozornost a zároveň zapamatování propagované značky v reklamním sdělení.
Keywords: Recall; Vizuální pozornost; Erotický apel; Eye tracking
Thesis title: Visual Attention to Erotic Appeals in Advertising
Author: Schorníková, Nela
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Bažantová, Simona
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor's thesis examines the influence of erotic appeal in advertisements in terms of visual attention and recall, considering the perceived relevance of the erotic appeal. The aim was to analyze how the presence of erotic appeal and its perceived relevance affect visual attention directed at the advertisement and its elements, specifically in advertisements for electronics, alcohol, and perfumes. Furthermore, the ability to recall the promoted brand was examined in relation to the perceived relevance of the erotic appeal. The eye-tracking experiment was complemented by a questionnaire survey, which provided information about the perceived relevance of erotic appeal in advertisements for different product categories. The results offer a new perspective on how the presence of erotic appeal and its perceived relevance in advertising influence visual attention and the recall of the promoted brand in the advertisement.
Keywords: Eye tracking; Visual attention; Erotic appeal; Recall

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty:
Department:

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 5. 2022
Date of submission: 11. 12. 2024
Date of defense: 22. 1. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/85267/podrobnosti

Files for download

    Last update: