Dog-friendly traveling: attitudes and relationships towards dogs across generations

Thesis title: Dog-friendly traveling: postoje a vztahy k psům napříč generacemi
Author: Komínová, Markéta
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Závodná, Lucie Sára
Opponents: Pevná, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá fenoménem dog-friendly cestování a mezigeneračními rozdíly jednak v tomto trendu, ale také v postojích a vztazích ke psům. Cílem práce je zhodnotit postoje majitelů psů k cestování a identifikovat generační rozdíly, které mohou ovlivnit tento rostoucí trend v cestovním ruchu. Práce se zaměřuje na různé faktory ovlivňující přístupy ke psům, jako jsou legislativa, ekonomická situace majitelů psů, či psychologické a veterinární aspekty. Výzkum vychází ze studie amerických autorů Dotson, Hyatt a Clark z roku 2010, a využívá kvantitativní přístup založený na dotazníkovém šetření. Data jsou analyzována pomocí analýzy rozptylu ANOVA a chí-kvadrát testu nezávislosti. Výsledky poskytují doporučení pro rozvoj dog-friendly služeb a zlepšení přizpůsobení cestovního ruchu potřebám majitelů psů. Práce má potenciál přispět k lepšímu pochopení postojů ke psům napříč generacemi a k efektivnímu cílení marketingových aktivit v této oblasti.
Keywords: cestování; dog-friendly; generace; mezigenerační rozdíly
Thesis title: Dog-friendly traveling: attitudes and relationships towards dogs across generations
Author: Komínová, Markéta
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Závodná, Lucie Sára
Opponents: Pevná, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with the phenomenon of dog-friendly travel and the intergenerational differences in this trend, but also in attitudes and relationships to dogs. The aim of the thesis is to assess dog owners' attitudes towards travel and to identify generational differences that may influence this growing trend in the travel industry. The thesis focuses on different factors influencing attitudes towards dogs, such as legislation, the economic situation of dog owners, or psychological and veterinary aspects. The research is based on a 2010 study by American authors Dotson, Hyatt and Clark, and uses a quantitative approach based on a questionnaire survey. The data are analysed using ANOVA analysis of variance and chi-square test of independence. The results provide recommendations for developing dog-friendly services and improving the adaptation of tourism to the needs of dog owners. The work has the potential to contribute to a better understanding of attitudes towards dogs across generations and to effective targeting of marketing activities in this area.
Keywords: dog-friendly; generations; intergenerational differences; traveling

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 6. 2023
Date of submission: 11. 12. 2024
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: