Intergenerational differences in parenting approaches between the first and second generation of Vietnamese in the Czech Republic

Thesis title: Mezigenerační rozdíly ve výchovných přístupech mezi první a druhou generací Vietnamců v ČR
Author: Nguyenová, My Anna Le
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Malcová, Zuzana
Opponents: Hucková, Barbara
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá mezigeneračními rozdíly ve výchově mezi první a druhou generací Vietnamců v České republice. Zkoumá, jak kulturní rozdíly a proces adaptace ovlivňují výchovné metody, hodnoty a vztahy v rámci vietnamské rodiny. Základním teoretickým rámcem této bakalářské práce je teorie typologie výchovy podle Hofstedeho. Použitý výzkumný přístup kombinuje kvalitativní a kvantitativní metody, přičemž se opírá o rozhovory s vietnamskými rodiči mezi první a druhou generací a dotazníkové šetření, které mapuje názory druhé generace na výchovu a hodnoty. Práce se zaměřuje na otázky, do jaké míry česká společnost ovlivňuje tradiční vietnamské výchovné přístupy a jak vietnamská komunita dokáže zachovat své tradice a kulturní dědictví v novém prostředí. Pozornost je věnována také výzvám, kterým čelí druhá generace Vietnamců, často označovaná jako „banánové děti“, v procesu hledání identity mezi dvěma odlišnými kulturami. Výsledky práce poskytují hlubší porozumění dynamice vietnamských rodin v České republice a přispívají k širšímu pochopení procesu integrace menšin do majoritní společnosti.
Keywords: druhá generace; Vietnamci; kulturní výchova
Thesis title: Intergenerational differences in parenting approaches between the first and second generation of Vietnamese in the Czech Republic
Author: Nguyenová, My Anna Le
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Malcová, Zuzana
Opponents: Hucková, Barbara
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor’s thesis explores intergenerational differences in parenting between the first and second generation of Vietnamese in the Czech Republic. It examines how cultural differences and the process of adaptation influence parenting methods, values, and family relationships within the Vietnamese community. The theoretical part of this thesis is based on Hofstede's typology of parenting. The research employs a mixed-method approach, combining qualitative and quantitative methods, including interviews with Vietnamese parents from the first and second generations and a survey that maps the second generation’s views on parenting and values. The thesis focuses on the extent to which Czech society influences traditional Vietnamese parenting approaches and how the Vietnamese community manages to preserve its traditions and cultural heritage in a new environment. It also addresses the challenges faced by the second generation of Vietnamese, often referred to as “banana children,” in their search for identity between two distinct cultures. The findings of the thesis provide a deeper understanding of the dynamics of Vietnamese families in the Czech Republic and contribute to a broader comprehension of the integration process of minorities into the majority society.
Keywords: Vietnamese; cultural parenting; second generation

Information about study

Study programme: Arts Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Arts management

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 9. 2024
Date of submission: 12. 12. 2024
Date of defense: 27. 1. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/89525/podrobnosti

Files for download

    Last update: