Operational efficiency of Southwest Airlines' point-to-point model compared to Delta Air Lines' hub-and-spoke model within the domestic US market
Thesis title: | Operational efficiency of Southwest Airlines' point-to-point model compared to Delta Air Lines' hub-and-spoke model within the domestic US market |
---|---|
Author: | Daguio, Patricia Marie |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Máslo, Lukáš Augustin |
Opponents: | Čermáková, Klára |
Thesis language: | English |
Abstract: | Accordingly, this thesis evaluates the operational efficiency of the point-to-point (P2P) model of Southwest Airlines against the hub-and-spoke (H&S) model of Delta Air Lines in the US domestic market from the perspective of economic theory. Using metrics like CASM, aircraft utilization, and turnaround times, the unique cost structures, resource allocation, and market dynamics that drive these two models are deconstructed in the study. The P2P model drives through price-sensitive short-haul markets with cost advantages and flexibility. In contrast, the H&S model operates hub-centric long-haul routes that benefit from economies of scale and scope — all uniquely verified by regression analysis using empirical data from the Bureau of Transportation Statistics and financial reports. The emerging evidence delineates the economic costs and benefits of network density, cost rationale, and market efficiency, providing significant guidance on designing airline systems in competitors' and resource-constrained markets. |
Keywords: | Point-to-Point (P2P) ; Hub-and-Spoke (H&S) Model; Cost Analysis (CASM) |
Thesis title: | Provozní efektivita modelu „point-to-point“ společnosti Southwest Airlines ve srovnání s modelem „hub-and-spoke“ společnosti Delta Air Lines na vnitrostátním trhu USA |
---|---|
Author: | Daguio, Patricia Marie |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Máslo, Lukáš Augustin |
Opponents: | Čermáková, Klára |
Thesis language: | English |
Abstract: | Tato práce proto hodnotí provozní efektivitu modelu point-to-point (P2P) společnosti Southwest Airlines oproti modelu hub-and-spoke (H&S) společnosti Delta Air Lines na domácím trhu USA z hlediska ekonomické teorie. Pomocí ukazatelů, jako je CASM, využití letadel a doba obratu, jsou ve studii rozebrány jedinečné nákladové struktury, alokace zdrojů a dynamika trhu, které tyto dva modely řídí. Model P2P prochází cenově citlivými trhy krátkých vzdáleností s nákladovými výhodami a flexibilitou. Naproti tomu model H&S provozuje dálkové trasy zaměřené na dopravní uzly, které těží z úspor z rozsahu a působnosti - vše jedinečně ověřeno regresní analýzou s využitím empirických údajů z Úřadu pro statistiku dopravy a finančních zpráv. Vznikající důkazy vymezují ekonomické náklady a přínosy hustoty sítě, nákladové racionálnosti a efektivnosti trhu a poskytují významné vodítko pro navrhování systémů leteckých společností na konkurenčních trzích a trzích s omezenými zdroji. |
Keywords: | Cost Analysis (CASM); Hub-and-Spoke (H&S) Model; Point-to-Point (P2P) Model |
Information about study
Study programme: | Economics |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Economics |
Department: | Department of Economics |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 27. 5. 2024 |
---|---|
Date of submission: | 12. 12. 2024 |
Date of defense: | 6. 2. 2025 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/88510/podrobnosti |