Consumer behavior in the market for over-the-counter medicines and other complementary goods available in the pharmacy

Thesis title: Chování spotřebitelů na trhu s volně prodejnými léčivy a dalším doplňkovým zbožím dostupným v lékárně
Author: Švikovská, Tereza
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Micka, Ondřej
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá spotřebním chováním zákazníků v prostředí nemocniční lékárny. Cílem práce je navžení opatření k dosažení zvýšení prodejů konkrétní lékárny. Teoretická část práce se zaměřuje na definování spotřebního chování, jeho klíčových modelů, zároveň vysvětluje psychologické, sociální a ekonomickké aspekty, které spotřebitele ovlivňují. Práce popisuje specifika farmaceutickékho trhu a rozhodování spotřebitelů při nákupu volně prodejných léčiv, léků na předpis i dalšího doplňkového zboží lékárny. Praktická část práce kokmbinuje sekundární a primární výzkum, kde součástí primárního výzkumu je porozování a hloubkové rozhovory se zákazníky a zaměstnanci lékárny. Výsledky výzkumu ukazují, že pro spotřebitele je klíčová dostupnost, profesionální poradenství a schopnost lékárny se adaptovat novým trendům trhu. Konkrétně byly formulovány čtyři doporučení k dosažení cíle práce: zavedení platby benefitními kartami, aktualizace věrnostního programu, seskupení speciálních nabídek do jedné vitríny pro lepší přehlednost a přidání lékárny na platformu dostupnosti léků online.
Keywords: spotřební chování; volně prodejná léčiva; lékárna; doplňkové zboží lékárny
Thesis title: Consumer behavior in the market for over-the-counter medicines and other complementary goods available in the pharmacy
Author: Švikovská, Tereza
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Micka, Ondřej
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis focuses on consumer behaviour in the context of a pharmacy and proposes measures to increase sales within a particular hospital pharmacy. The theoretical part addresses the definition of consumer behaviour, its key models and factors influencing consumers. These factors include psychological, social and economic aspects. The specifics of the pharmaceutical market and the decision making proces involving OTC and perscripiton medicine is also described. The empirical part of the thesis is based on a combination of secondary and primary research. The primary research consists of three parts: observation and in depth interviews with customers and pharmacy staff. The research findings revealed that avalability, professional counseling and the pharmacy’s ability to adapt to new market trends is key. To achieve the thesis objectives four recommendations were formulated: implementing a new payment method (benefit cards), upgrading the customer loyalty program, grouping special offers into a single showcase to achieve better customer engagement and adding the pharamcy to an online medication availability platform.
Keywords: OTC medications; pharmacy; consumer behaviour; pharmacy complementary goods

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 22. 6. 2024
Date of submission: 15. 12. 2024
Date of defense: 29. 1. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/88792/podrobnosti

Files for download

    Last update: