Congestion of three selected European ports with empty units and how to prevent it
Thesis title: | Prevence hromadění prázdných kontejnerů ve třech vybraných evropských přístavech |
---|---|
Author: | Štěpánková, Viktorie |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Novák, Radek |
Opponents: | Kabelka, Ondřej |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Práce se zabývá aktuálním problémem hromadění prázdných kontejnerů ve třech evropských přístavech: Hamburk, Bremerhaven a Terst. Porovnává, a především analyzuje aktuální situaci ve třech jmenovaných přístavech. Pozornost je věnována zejména důležitosti efektivního plánování přesunu z/do vnitrozemských lokací, vývoji kapacity daných přístavů, kontejnerových lodí a kontejnerové přepravy jako takové. Cílem práce je popsat a vysvětlit způsob, jakým rejdařská společnost MSC plánuje a realizuje přesun prázdných kontejnerů, zjistit, co stojí za jejich hromaděním v přístavech a následně hledat způsoby, jak tomuto hromadění co nejefektivněji předcházet. Problematika hromadění kontejnerů v přístavech je komplexní téma, které stojí na několika základních kamenech, a to na kapacitě přístavů, které jsou mnohdy na svých limitech, kapacitě kontejnerových lodí, které se v posledních letech zvětšovaly rapidním tempem, a v neposlední řadě na plynulém pohybu kontejnerů a efektivním a včasném plánování těchto pohybů. Ve spojení s nízkým počtem prodaných kontejnerů v přístavech, nedostatečným vracením půjčených kontejnerů leasingovým společnostem a nízkého využití triangulací se jedná o hlavní příčiny hromadění prázdných kontejnerů v přístavech. |
Keywords: | TEU; námořní přístav; kontejner; kapacita; hromadění kontejnerů |
Thesis title: | Congestion of three selected European ports with empty units and how to prevent it |
---|---|
Author: | Štěpánková, Viktorie |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Novák, Radek |
Opponents: | Kabelka, Ondřej |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The thesis focuses on the current issue of empty containers accumulating in three European ports: Hamburg, Bremerhaven and Trieste. It compares and analyses the current situation in these three ports. Particular attention is paid to the importance of efficient planning of the transfer from/to inland locations, the development of the capacity of the ports, container ships and container transport in general. The aim of the work is to describe and explain the way in which the shipping company MSC plans the movement of empty containers and to find out what is the reason behind their accumulation in ports. The issue of ports congested with empty containers has emerged as a complex topic including following key factors: the capacity of ports, which is often at its limits, the capacity of container ships, which has increased rapidly in recent years, and last but not least, the smooth movement of containers and the efficient and timed planning of these movements. In combination with the low number of sold containers in ports, insufficient quantity of leased containers returned to leasing companies and the low use of triangulation, these are the main causes of the accumulation of empty containers in ports. |
Keywords: | capacity; accumulation; seaport; TEU; container |
Information about study
Study programme: | Management |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Business Administration |
Department: | Department of Logistics |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 21. 6. 2024 |
---|---|
Date of submission: | 16. 12. 2024 |
Date of defense: | 28. 1. 2025 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/88766/podrobnosti |