Negative campaigns in Czech politics and their influence on voters

Thesis title: Negativní kampaně v české politice a jejich vliv na voliče
Author: Veselá, Tereza
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Stříteský, Václav
Opponents: Tahal, Radek
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá politickými kampaněmi kandidátů na prezidenta v roce 2023 v České republice. Zvláštní důraz je kladen na jejich zvyšující se míru negativity na sociálních sítích. Zkoumá, jaké strategie komunikace jsou v současnosti využívány a jaký vliv mají na občany. Cílem této diplomové práce je identifikovat podíl a intenzitu negativní komunikace Petra Pavla a Andreje Babiše na Instagramu a zkoumat její vliv na emoce a zapamatovatelnost u generace Z. K identifikaci negativity je využita obsahová analýza, síla emocí voličů a míra zapamatovatelnosti jsou zjišťovány dotazníkovým šetřením. Výsledky ukázaly významnou míru negativity v komunikaci politiků, na jejíž intenzitě závisí míra pociťovaného odporu a hněvu. Míra negativity však neovlivňuje zapamatovatelnost sdělení. Práce přináší porozumění dopadům negativní komunikace na mladé voliče a zdůrazňuje potřebu zodpovědného přístupu k negativním kampaním, aby nebyla oslabena důvěra v demokratické procesy.
Keywords: negativní politická komunikace; Instagram; Generace Z; emoce; volby
Thesis title: Negative campaigns in Czech politics and their influence on voters
Author: Veselá, Tereza
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Stříteský, Václav
Opponents: Tahal, Radek
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis analyzes the political campaigns of presidential candidates in the Czech Republic in 2023. Special emphasis is placed on their increasing level of negativity on social media. It examines the communication strategies currently used and their impact on citizens. The aim of this thesis is to identify the share and intensity of negative communication by Petr Pavel and Andrej Babiš on Instagram and to examine its impact on emotions and memorability among generation Z. Content analysis is used to identify negativity, while the strength of voters' emotions and the degree of memorability are determined through a questionnaire survey. The results showed a significant level of negativity in politicians' communication, with the intensity of negativity correlating with the degree of felt aversion and anger. However, the level of negativity does not affect the memorability of the message. The thesis provides an understanding of the impact of negative communication on young voters and emphasizes the need for a responsible approach to negative campaigns to avoid undermining trust in democratic processes.
Keywords: Generation Z; negative political communication; Instagram; emotions; elections

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 16. 10. 2023
Date of submission: 16. 12. 2024
Date of defense: 28. 1. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/86476/podrobnosti

Files for download

    Last update: