Technostress and its role in the context of teachers

Thesis title: Technostres a jeho role v kontextu pedagogických pracovníků
Author: Městecká, Kateřina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Král, Pavel
Opponents: Hiršová, Miloslava
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce zkoumá vliv technostresu na produktivitu, angažovanost a wellbeing pedagogických pracovníků. Pomocí literární rešerše byla analyzována problematika technostresu a jeho vztah k pracovním výstupům. Kvantitativní výzkum, realizovaný formou dotazníkového šetření, využil statistické metody, jako je korelační matice a lineární regrese. Výsledky ukázaly, že technické přetížení pozitivně ovlivňuje produktivitu, zatímco technická složitost ji snižuje. Na angažovanost neměly dimenze technostresu vliv a wellbeing byl ovlivněn pouze věkem, který ale nebyl předmětem zkoumání. Technostres tedy nemá zásadní dopad na pracovní výstupy, jak se očekávalo. Školní instituce by však měly investovat do prevence technostresu prostřednictvím školení a rozvoje digitálních kompetencí.
Keywords: technostres; produktivita; angažovanost; wellbeing
Thesis title: Technostress and its role in the context of teachers
Author: Městecká, Kateřina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Král, Pavel
Opponents: Hiršová, Miloslava
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis examines the impact of technostress on the productivity, engagement and wellbeing of teaching staff. Using a literature research, the issue of technostress and its relationship with work outcomes was analyzed. The quantitative research, conducted through a questionnaire survey, used statistical methods such as correlation matrix and linear regression. The results showed that technical overload positively affects productivity, while technical complexity reduces it. Engagement was not affected by the dimensions of technostress and wellbeing was only affected by age, but this was not investigated. Therefore, technostress does not have a major impact on work outputs as expected. However, school institutions should invest in technostress prevention through training and digital competence development.
Keywords: productivity; technostress; engagement; wellbeing

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Social Sciences

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 9. 2023
Date of submission: 16. 12. 2024
Date of defense: 28. 1. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/85507/podrobnosti

Files for download

    Last update: