The Role of AI in Marketing

Thesis title: Role AI v marketingu
Author: Rosická, Alžběta
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Karlíček, Miroslav
Opponents: Myšková, Veronika
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá rolí umělé inteligence (AI) v marketingu se zaměřením na českou praxi. Cílem je zmapovat současné trendy, možnosti využití AI a identifikovat její přínosy i bariéry při implementaci. Výzkum byl realizován kvalitativní metodou, a to konkrétně rozhovory s marketingovými experty z České republiky. Analýza ukázala, že je AI vnímána jako prostředek pro zvýšení efektivity např. skrze automatizaci rutinních činností. AI je využívána pro tvorbu marketingových strategií i konceptů, nicméně stále je tu několik bariér jako nepřesnost finálních výstupů, neochota kolegů nebo etické aspekty. Práce přispívá k lepšímu pochopení využití AI v marketingu a poskytuje odborníkům přehled, jak AI efektivně aplikovat a využít tak její potenciál.
Keywords: AI; nástroje umělé inteligence; marketingová praxe; etika
Thesis title: The Role of AI in Marketing
Author: Rosická, Alžběta
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Karlíček, Miroslav
Opponents: Myšková, Veronika
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor's thesis examines the role of artificial intelligence (AI) in marketing, with a focus on its application in the Czech context. The aim is to map current trends, explore the possibilities of AI usage, and identify its benefits and barriers to implementation. The research was conducted using a qualitative method, specifically interviews with marketing experts from the Czech Republic. The analysis revealed that AI is perceived as a tool for increasing efficiency, for instance, through the automation of routine tasks. AI is utilized in creating marketing strategies and concepts; however, several barriers persist, such as the inaccuracy of final outputs, resistance from colleagues, or ethical concerns. This thesis contributes to a deeper understanding of AI's application in marketing and provides professionals with an overview of how to effectively implement AI and leverage its potential.
Keywords: AI; Artificial Intelligence Tools; Marketing; Marketing Practice; Ethics

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 10. 5. 2023
Date of submission: 16. 12. 2024
Date of defense: 28. 1. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/84583/podrobnosti

Files for download

    Last update: