The effects of consumer behaviour in changing the VAT rate

Thesis title: Dopady spotřebitelského chování při změně sazby DPH
Author: Havelcová, Anna
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Čejková, Eliška
Opponents: Zídková, Hana
Thesis language: Česky
Abstract:
K počátku roku 2024 došlo ke zredukování dvou snížených sazeb daně z přidané hodnoty ve výši 10 % a 15 % do jediné 12% sazby. Cílem práce je zhodnocení vlivu této změny do změny cen bezlepkových výrobků v České republice a určení následného dopadu na spotřebitele těchto výrobků. Hypotézou je, že poptávka po bezlepkových výrobcích bude spíše neelastická a na spotřebitele bude přeneseno 100 % daňového břemene. Po změně snížené sazby se nakupované množství sice částečně snížilo, ale jelikož nenastala žádná změna v poměru nakupovaného zboží rozděleného dle původních snížených sazeb daně, bylo usouzeno, že změna sazby neměla na nákupní chování spotřebitele žádný vliv. Hypotéza o celém přesunu daně na spotřebitele se nepotvrdila. Výsledky se částečně liší v závislosti na metodě tvorby prodejní ceny, v průměru se však jedná o 75% přesun daně na kupujícího. Daňový dopad byl zjišťován pomocí analýzy maloobchodních cen obchodu se zdravou výživou u zvolených bezlepkových výrobků od různých dodavatelů prostřednictvím identifikace rozdílů ve spotřebitelských cenách a ve spotřebovaném množství daného zboží. Sledovaným obdobím bylo 6 měsíců před a po změně sazby daně.
Keywords: Daň z přidané hodnoty; Změna sazby daně; Daňová incidence; Cenová elasticita; Trh bezlepkových výrobků; Daňový přesun; Daňové břemeno
Thesis title: The effects of consumer behaviour in changing the VAT rate
Author: Havelcová, Anna
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Čejková, Eliška
Opponents: Zídková, Hana
Thesis language: Česky
Abstract:
Since 2024, two reduced VAT rates of 10 % and 15 % have been reduced to a single 12% rate. The aim of the work is to assess the impact of this change on the price change of gluten-free products in the Czech Republic and to determine the consequent impact on consumers of these products. The hypothesis is that demand for gluten-free products is more likely to be non-elastic and be passed on to consumers 100% of the tax burden. Following the change in the reduced rate, the quantity purchased decreased in part, but as there was no change in the proportion of goods purchased divided according to the original reduced tax rates, it was considered that the change in the rate had no effect on the purchasing behaviour of the consumer. The hypothesis of the entire tax shift to consumers has not been confirmed. The results differ in part depending on the method of sale price formation, but on average this is a 75% tax shift to the buyer. The tax impact was identified by analysing the retail prices of the health food business for selected gluten-free products from different suppliers by identifying differences in consumer prices and the quantity of goods consumed. The reference period was 6 months before and after the change in the tax rate.
Keywords: Value Added Tax; Tax incidence; Tax burden; Gluten-free products market; Tax shift; Price elasticity; Change of tax rate

Information about study

Study programme: Zdanění a daňová politika
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Public Finance

Information on submission and defense

Date of assignment: 14. 3. 2024
Date of submission: 6. 1. 2025
Date of defense: 4. 2. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/88040/podrobnosti

Files for download

    Last update: