The Influence of Education in the Field of Management on Students' Perceptions of Ethics, Sustainability, and Cultural Diversity

Thesis title: Vliv vzdělání v oboru management na postoje studentů k etice, udržitelnosti a kulturní diverzitě
Author: Vítečková, Klára
Thesis type: Disertační práce
Supervisor: Houdek, Petr
Opponents: Kučera, Dušan; Šťastný, Daniel
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato dizertační práce se zaměřuje na posouzení efektivity vzdělávání v oblasti managementu na postoje studentů k udržitelnosti, etice a kulturní diverzitě. Srovnává studenty vysoce selektivního programu International Management (CEMS) s kontrolní skupinou studentů Management (MNGMT a MIMG) ve dvou časových bodech: na začátku studia a po jednom roce. Výsledky ukazují rozdílné změny v postojích mezi skupinami a v průběhu času. Zatímco studenti CEMS vykazovali silnější preferenci k využívání přírody, u skupiny MNGMT a MIMG došlo k poklesu vnitřní motivace ke studiu, nárůstu amotivace a vyšší míře externí atribuce morálních rozhodnutí. Zkoumaný vliv akademické motivace a sociální desirability zdůrazňuje potřebu komplexnějšího přístupu k začleňování těchto hodnot do vzdělávání business škol.
Keywords: Business vzdělávání; Kulturní diverzita; Hodnoty a postoje studentů; Etika; Udržitelnost
Thesis title: The Influence of Education in the Field of Management on Students' Perceptions of Ethics, Sustainability, and Cultural Diversity
Author: Vítečková, Klára
Thesis type: Dissertation thesis
Supervisor: Houdek, Petr
Opponents: Kučera, Dušan; Šťastný, Daniel
Thesis language: Česky
Abstract:
This dissertation focuses on assessing the effectiveness of management education on students' attitudes towards sustainability, ethics, and cultural diversity. It compares students from the highly selective International Management (CEMS) program with a control group of Management students (MNGMT and MIMG) at two time points: at the beginning of their studies and after one year. The results indicate differing changes in attitudes between the groups over time. While CEMS students showed a stronger preference for utilizing nature, the MNGMT and MIMG group experienced a decline in intrinsic motivation for studying, an increase in amotivation, and a higher degree of external attribution in moral decisions. The examined influence of academic motivation and social desirability underscores the need for a more comprehensive approach to incorporating these values into business school education
Keywords: Business Education ; Culture diversity; Sustainability; Ethics; Students‘ values and attitudes

Information about study

Study programme: Management a manažerská ekonomie
Type of study programme: Doktorský studijní program
Assigned degree: Ph.D.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 10. 2016
Date of submission: 25. 2. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: