Thesis title: |
Komparace marketingových strategií destinací Praha a Vídeň |
Author: |
Mlýnková, Dominika |
Thesis type: |
Diplomová práce |
Supervisor: |
Janeček, Petr |
Opponents: |
- |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Marketingové strategie turistických destinací hrají klíčovou roli v řízení a rozvoji turismu, stejně tak jsou důležité pro budování konkurenceschopnosti destinace a využití jejího potenciálu. Cílem diplomové práce je navrhnout zlepšení konkurenčního postavení destinace Praha vůči destinaci Vídeň na základě komparace aktuálních strategických dokumentů Prahy „S respektem k Praze“ a Vídně „Visitor Economy Strategy 2025“. Tyto dvě destinace si jsou geograficky blízké, ale i kulturně. K naplnění cíle byla využita kvalitativní analýza sekundárních dat. Nejprve byly jednotlivé dokumenty analyzovány samostatně na základě zvolených metrik a následně byly mezi sebou komparovány. Součástí praktické části byla i diskuze, která komparovala další strategické dokumenty evropských metropolí a jejich přístup k současný trendům a výzvám v turismu. Výsledkem práce jsou zformulovaná doporučení pro Prahu, které mohou pomoci zlepšit její konkurenční postavení vůči Vídni. |
Keywords: |
Praha; Vídeň; turistická destinace; marketingová strategie; komparace; marketingové řízení |
Thesis title: |
Comparison of Marketing Strategies of the Tourist Destinations Prague and Vienna |
Author: |
Mlýnková, Dominika |
Thesis type: |
Diploma thesis |
Supervisor: |
Janeček, Petr |
Opponents: |
- |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Marketing strategies of tourist destinations represent a fundamental instrument in the effective management and sustainable development of tourism. They also serve as a critical factor in enhancing a destination’s competitiveness and optimizing its potential. The aim of this thesis is to propose improvements to the competitive position of Prague in comparison to Vienna, based on a comparative analysis of current strategic documents – Prague's “S respektem k Praze” and Vienna's “Visitor Economy Strategy 2025.” These two destinations are not only geographically close but also culturally similar. To achieve the objective, a qualitative analysis of secondary data was conducted. First, each document was analyzed individually based on selected metrics, followed by a comparative evaluation. The practical part also includes a discussion comparing strategic documents of other European metropolitan destinations and their approaches to current trends and challenges in tourism. The thesis outcome is a set of recommendations for Prague, aimed at enhancing its competitive position in comparison to Vienna. |
Keywords: |
Vienna; comparison; marketing strategy; marketing management; tourist destination; Prague |
Information about study
Study programme: |
Cestovní ruch |
Type of study programme: |
Magisterský studijní program |
Assigned degree: |
Ing. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
|
Department: |
|
Information on submission and defense
Date of assignment: |
16. 2. 2024 |
Date of submission: |
17. 4. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.