Economic analysis of hydrogen use in transport
Thesis title: | Ekonomická analýza využití vodíku v dopravě |
---|---|
Author: | Špála, Jakub |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Zezula, Jakub |
Opponents: | Procházka, Petr |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Tématem této diplomové práce je využití technologie palivových článků se zeleným vodíkem jako pohonu v námořní, letecké, silniční a železniční dopravě. Tato technologie je teoreticky zcela bezemisní způsob pohonu dopravních prostředků, využití vodíku v dopravě je tedy důležité zkoumat, nejen protože je potenciálně ekonomičtější, ale i ekologičtější. Cílem práce je zhodnotit možnosti využití vodíkových technologií v dopravě z ekonomického hlediska. V souvislosti s cílem práce byly formulovány tři výzkumné otázky, první otázka směřuje k ceně paliv jakožto k zásadní části provozních nákladů v dopravě, druhá se zabývá celkovými náklady investičních vodíkových dopravních projektů a třetí řeší ekologický aspekt věci. Odpovědí na první otázku je, že na základě provedené syntézy několika vědeckých prací a studií by se ceny zeleného vodíku a fosilních paliv měly vyrovnat okolo roku 2030. V rámci odpovědi na druhou výzkumnou otázku byly provedeny výpočty čisté současné hodnoty konkrétních investičních projektů zaměřených na investici do vodíkem poháněného dopravního prostředku v námořní, letecké, silniční a železniční dopravě. Z výpočtů vyplývá, že v současnosti se tato investice nevyplatí, ovšem pokud by se začátek investice odsunul na rok 2030, výsledná NPV všech čtyř projektů by byla kladná a mělo by se tak jednat o vhodné investiční projekty. Dále bylo zjištěno, že všechny vodíkové dopravní prostředky, které jsou v provozu v současnosti, šetří asi 800 tisíc tCO2 ročně. |
Keywords: | vodík; doprava; čistá současná hodnota |
Thesis title: | Economic analysis of hydrogen use in transport |
---|---|
Author: | Špála, Jakub |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Zezula, Jakub |
Opponents: | Procházka, Petr |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The topic of this thesis is the use of fuel cell technology powered by green hydrogen as a propulsion system in maritime, aviation, road, and rail transport. Theoretically this technology represents a completely emission-free way of powering vehicles, making the study of hydrogen use in transport important not only due to its potential economic benefits but also its environmental advantages. The aim of this thesis is to evaluate the potential of hydrogen technologies in transport from an economic perspective. In connection with this objective three research questions were formulated. The first question focuses on fuel prices as a key component of operational costs in transport. The second examines the total costs of investment projects involving hydrogen-powered transport, and the third addresses the environmental aspect. The answer to the first question is that based on a synthesis of several scientific papers and studies, the prices of green hydrogen and fossil fuels are expected to reach the same levels around the year 2030. In relation to the second research question net present value calculations were conducted for specific investment projects focused on hydrogen-powered vehicles in maritime, aviation, road, and rail transport. The results indicate that such investments are currently not economically viable, however if the beginnings of the investments were postponed to 2030, the resulting net present values for all four projects would be positive, suggesting they could become suitable investment opportunities. Furthermore, it was found that all hydrogen-powered vehicles currently in operation save approximately 800 thousand tCO₂ per year. |
Keywords: | net present value; hydrogen; transport |
Information about study
Study programme: | Mezinárodní obchod |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of International Relations |
Department: | Department of International Business |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 16. 6. 2024 |
---|---|
Date of submission: | 21. 4. 2025 |
Date of defense: | 29. 5. 2025 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/88676/podrobnosti |