Thesis title: |
Analýza a návrh reportingového řešení pro společnost Vodafone |
Author: |
Vu, Duc Long |
Thesis type: |
Diplomová práce |
Supervisor: |
Pour, Jan |
Opponents: |
Fortinová, Jana |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Diplomová práce se zaměřuje na vytvoření integrovaného reportingového řešení pro tým kampaňových specialistů ve společnosti Vodafone. V současnosti čelí kampaňoví specialisti významným výzvám při analýze zákaznické báze, která je klíčová pro plánování a vyhodnocování kampaní. Kampaňoví specialisti mají k dispozici velké množství reportů, které nejsou vzájemně sladěné pro rychlé a efektivní rozhodování. Velkými problémy jsou nejasné definice napříč reporty a nemožnost různě kombinovat dimenze pro vytvoření rychlých ad-hoc analýz. Tento stav vede k časové náročnosti při získávání potřebných informací, které by mohly být eliminovány vytvořením integrovaného reportu. Jeden report, který spojuje data všech klíčových reportů na jednom místě s jasnými byznysovými definicemi metrik. Cílem práce je vytvořit reportingové řešení, které sjednotí definice metrik a integruje stávající reporty. V první fázi práce jsou shromážděny požadavky od kampaňových specialistů a následně jsou vyhodnoceny. Poté se práce věnuje sjednocení definic metrik a byznysových pojmů, které v současnosti způsobují rozdílné interpretace mezi různými reporty. Následuje technický návrh řešení, analýza dostupných nástrojů ve Vodafone, ukázky technické realizace v podobě datových transformací pro přípravu podkladové tabulky, vytvoření dashboardu a detailní popis vytvořeného dashboardu. Hlavním výsledkem práce je dashboard, který bude sloužit jako jednotný přehled o zákaznické bázi předplacených karet. |
Keywords: |
Telekomunikace; Marketing; Power BI; Python; Hadoop; Spark; SQL; Report; Dashboard |
Thesis title: |
Analysis and esign of a reporting solution for Vodafone |
Author: |
Vu, Duc Long |
Thesis type: |
Diploma thesis |
Supervisor: |
Pour, Jan |
Opponents: |
Fortinová, Jana |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
The thesis focuses on creating an integrated reporting solution for the campaign specialists team at Vodafone. Currently, campaign specialists face significant challenges when analyzing the customer base, which is crucial for planning and evaluating campaigns. The campaign specialists have access to a large number of reports, which are not aligned with each other for fast and effective decisionmaking. Major issues include unclear definitions across reports and the inability to combine dimensions for creating quick ad-hoc analyses. This situation leads to time-consuming efforts when retrieving the necessary information, which could be eliminated by creating an integrated report. One report that combines data from all key reports in one place with clear business definitions of metrics. The aim of the thesis is to create a reporting solution that unifies metric definitions and integrates existing reports. In the first phase of the work, requirements are gathered from campaign specialists and subsequently evaluated. The thesis then focuses on unifying metric definitions and business terms, which currently cause differing interpretations across various reports. This is followed by a technical design of the solution, an analysis of the available tools at Vodafone, examples of technical implementation in the form of data transformations for preparing the underlying tables, and the creation of a dashboard. The main outcome of the thesis is a dashboard that will serve as a unified overview of the prepaid customer base. |
Keywords: |
Marketing; Python; Hadoop; Spark; SQL; Telecommunications; Dashboard; Report; Power BI |
Information about study
Study programme: |
Informační systémy a technologie/Business Intelligence |
Type of study programme: |
Magisterský studijní program |
Assigned degree: |
Ing. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of Informatics and Statistics |
Department: |
Department of Information Technologies |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
10. 6. 2024 |
Date of submission: |
21. 4. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.