Personal data protection in marketing practice in the Czech Republic

Thesis title: Ochrana osobních údajů v marketingové praxi v České republice
Author: Vaňková, Adéla
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Andreisová, Lucie
Opponents: Moravec, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce propojuje oblast ochrany osobních údajů a marketingu. Cílem teoretické části práce je seznámit čtenáře s problematikou ochrany osobních údajů, především s klíčovými aspekty Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (GDPR) relevantními pro práci marketingových specialistů v ČR. Cílem praktické části práce je prozkoumat prostředí marketingové praxe, získat vhled do reálného přístupu k ochraně osobních údajů napříč společnostmi v ČR, identifikovat rizika pojící se s problematikou a navrhnout doporučení k jejich ošetření. Teoreticky je představena problematika ochrany osobních údajů, jak z právního, tak marketingového úhlu pohledu. Práce shrnuje základní orientaci v právní úpravě, definuje základní pojmy a vysvětluje důležitost údajů i dat v dnešní době, a to především pro marketingové prostředí. Praktická část propojuje tři způsoby získání dat a informací pomocí metody triangulace dat. Zahrnuje polostrukturované hloubkové rozhovory s právníky a marketéry s odpovídajícími zkušenostmi, dotazníkové šetření mezi marketingovými specialisty a analýzu sekundárních dat v podobě vybraných reálných případů porušení ochrany osobních údajů. Na závěr je identifikováno 7 rizik pojících se s ochranou osobních údajů v marketingu a dále jsou k těmto rizikům připravena doporučení pro jejich ošetření. Diplomová práce a její zjištění mohou marketérům z menších, středních i velkých společností a freelance marketérům sloužit jako přehled informací i návod na to, jak v praxi přistupovat k dané problematice.
Keywords: GDPR; zpracování osobních údajů; právo v marketingu; rizika v ochraně osobních údajů; porušení ochrany osobních údajů; návrh ošetření rizik; rizika porušení GDPR; marketing; Zákon o zpracování osobních údajů; ochrana osobních údajů; marketingová praxe
Thesis title: Personal data protection in marketing practice in the Czech Republic
Author: Vaňková, Adéla
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Andreisová, Lucie
Opponents: Moravec, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis links the fields of data protection and marketing. The aim of the theoretical part of the thesis is to familiarize the reader with the issue of personal data protection, especially with the key aspects of Regulation (EU) 2016/679 of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016 on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data, and repealing Directive 95/46/EC (GDPR) relevant to the work of marketing specialists in the Czech Republic. The aim of the practical part of the thesis is to explore the environment of marketing practice, to gain insight into the real approach to personal data protection across companies in the Czech Republic, to identify the risks associated with the issue and to propose recommendations for their treatment. Theoretically, the issue of personal data protection is presented from both legal and marketing perspectives. The thesis summarizes the basic orientation in the legal regulation, defines basic terms and explains the importance of data and data in today's time, especially for the marketing environment. The practical part links three ways of obtaining data and information using the data triangulation method. It includes semi-structured in-depth interviews with lawyers and marketers with relevant experience, a questionnaire survey among marketing specialists, and analysis of secondary data in the form of selected real-life data breaches. Finally, 7 risks related to the protection of personal data in marketing are identified and recommendations for their treatment are prepared. The dissertation and its findings can serve as an overview of information and guidance for marketers from small, medium and large companies and freelance marketers on how to approach the issue in practice.
Keywords: data protection; data processing; marketing practice; law in marketing; risk treatment proposal; risks of GDPR breaches; Personal Data Processing Act; marketing; data protection risks; GDPR; data breaches

Information about study

Study programme: Podnikání a právo
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Business and European Law

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 4. 2024
Date of submission: 21. 4. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: