Determinants of success of multinational corporations on the Vietnamese market

Thesis title: Determinanty úspěchu nadnárodních korporací na vietnamském trhu
Author: Tran, Hai Anh
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Hinčica, Vít
Opponents: Procházka, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této práce je analýza vlivu kulturní vzdálenosti mezi domovskými zeměmi nadnárodních korporací s Vietnamem na jejich úspěch na vietnamském trhu. Práce analyzuje vybraná data sto nadnárodních korporací působících na vietnamském trhu. Tato práce neprokázala statisticky významný vliv kulturní vzdálenosti na úspěch ve Vietnamu. Podařilo se však prokázat významnost dvou kontrolních proměnných, konkrétně se jedná o načasování vstupu, tedy rok, kdy společnost na trh vstoupila, a také odvětví, ve kterém firma dominantně podniká. V případě odvětví, byl však prokázán statisticky významný vliv pouze pro přímou komparaci technologického odvětví a služeb. Práce přináší nové poznatky k tématu internacionalizace firem a může sloužit jako praktický návod pro manažery zvažující expanzi na vietnamský trh.
Keywords: Kulturní vzdálenost; Vietnam; Nadnárodní korporace; Internacionalizace
Thesis title: Determinants of success of multinational corporations on the Vietnamese market
Author: Tran, Hai Anh
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Hinčica, Vít
Opponents: Procházka, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis is to analyse the effect of cultural distance between the home countries of multinational corporations with Vietnam on their success on the Vietnamese market. This thesis analyses selected data of one hundred multinational corporations operating on the Vietnamese market. This thesis did not show a statistically significant effect of cultural distance on success in Vietnam. However, it was able to demonstrate the significance of two control variables, namely the timing of entry, i.e. the year the company entered the market, and the industry in which the firm is dominant. In the case of industry, however, a statistically significant effect was only demonstrated for the direct comparison of the technology and services industries. This paper provides new insights on the topic of firm internationalisation and can serve as a practical guide for managers considering expansion to the Vietnamese market.
Keywords: Cultural distance; Vietnam; Multinational corporations; Internationalisation

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 2. 9. 2024
Date of submission: 24. 4. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: