Green marketing in the airline industry in Europe

Thesis title: Green marketing in the airline industry in Europe
Author: Fellingerová, Natália
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: San José Iglesias, Rafael
Opponents: -
Thesis language: English
Abstract:
This thesis analyses the elements of green marketing of airlines in Europe. It focuses on the consumers’ perceptions and attitudes toward green products or services from airlines and the factors influencing their decision to purchase these green services. A survey is conducted among 136 European respondents to assess the perceptions and attitudes of consumers in the airline industry. The results indicate that the higher price of green products of airlines is the most important negative factor, playing a role in the consumer decision making. Furthermore, weak brand association towards airlines offering green products as well as the lack of transparency are revealed in connection to green initiatives of airlines. Additionally, the middle-aged and middle-income consumers are revealed as target group of green services of the airlines. The thesis proposes recommendations to airlines offering green products and services about the clarity of their green advertisements and rewards to consumers for purchasing the green products and services. Lastly, some limitations of the research are explained.
Keywords: green products and services; consumer decision-making; air travel; greenwashing; green marketing; carbon offset; sustainable aviation
Thesis title: Zelený marketing v leteckém průmyslu v Evropě
Author: Fellingerová, Natália
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: San José Iglesias, Rafael
Opponents: -
Thesis language: English
Abstract:
Tato práce analyzuje prvky ekologického marketingu leteckých společností v Evropě. Zaměřuje se na vnímání a postoje spotřebitelů k zeleným produktům nebo službám leteckých společností a na faktory ovlivňující jejich rozhodnutí o nákupu těchto zelených služeb. Je proveden průzkum mezi 136 evropskými respondenty s cílem posoudit vnímání a postoje spotřebitelů v leteckém průmyslu. Výsledky ukazují, že nejdůležitějším negativním faktorem, který hraje roli při rozhodování spotřebitelů, je vyšší cena ekologických produktů leteckých společností. Dále se v souvislosti s ekologickými iniciativami leteckých společností ukazuje slabá asociace se značkou leteckých společností nabízejících ekologické produkty a také nedostatečná transparentnost. Kromě toho se ukázalo, že cílovou skupinou zelených služeb leteckých společností jsou spotřebitelé středního věku a spotřebitelé se středními příjmy. Práce navrhuje doporučení leteckým společnostem nabízejícím zelené produkty a služby ohledně srozumitelnosti jejich zelené reklamy a odměn spotřebitelům za nákup zelených produktů a služeb. Na závěr jsou vysvětlena některá omezení výzkumu.
Keywords: ekologické produkty a služby; udržitelné letectví; rozhodování spotřebitelů; letecká doprava; greenwashing; zelený marketing; kompenzace uhlíku

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 6. 2024
Date of submission: 24. 4. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: