Dual education systems in Germany, Austria and Switzerland

Thesis title: Systémy duálního vzdělávání v Německu, Rakousku a Švýcarsku
Author: Kulhánková, Klára
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Jiránková, Martina
Opponents: Kohut, Dominik
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se věnuje tématu duálního vzdělávání v Německu, Rakousku a Švýcarsku. Cílem práce je porovnat přístupy těchto zemí k propojení teoretické výuky ve školách s praktickým vzděláváním ve firmách, a nadále také zhodnotit, jaké prvky by mohly být inspirací pro český vzdělávací systém. V teoretické části je objasněn koncept duálního vzdělávání, jeho historický vývoj, struktura a role jednotlivých aktérů (studentů, škol, firem, státu). Praktická část se soustředí na komparaci tří modelů na základě čtyř vybraných pilířů – podpora státu, role vzdělávacích institucí, účast studentů a zapojení podniků. Výsledky potvrdily, že všechny tři země dosahují podobných výsledků, zejména v oblasti zaměstnanosti mladých lidí. Duální systém a jeho funkčnost se zakládá na úzké spolupráci mezi vzdělávacími institucemi a zaměstnavateli a díky stabilnímu institucionálnímu rámci, který umožňuje pružně reagovat na požadavky trhu práce. Největší efektivity dosahuje švýcarský model, především díky vysoké míře zúčastnění studentů a rozdělení odpovědnosti mezi federaci a kantony. V práci jsou zmíněny i příklady z českého prostředí, které již využívají principy duálního vzdělávání, například program Study&Work na Škoda Auto Vysoké škole nebo projekt Tiimiakatemia na ČZU. Na základě získaných informací byly shrnuty možnosti implementace pro Českou republiku, kde již existuje potenciál pro zavedení prvků duálního vzdělávání. Zmíněné pilotní projekty a mezinárodní spolupráce naznačují, že ze strany české vlády, škol a podnikatelského sektoru existuje reálná vůle zavádět prvky duálního systému do praxe. Práce mimo jiné poukazuje i na nutnost legislativního ukotvení, posílení spolupráce mezi školami a firmami a cílené podpory v regionech s vyšší nezaměstnaností mladých lidí.
Keywords: Duální vzdělávání ; Srovnání systémů; Situace v ČR
Thesis title: Dual education systems in Germany, Austria and Switzerland
Author: Kulhánková, Klára
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Jiránková, Martina
Opponents: Kohut, Dominik
Thesis language: Česky
Abstract:
The theoretical part explains the concept of dual education, its historical development, system structure, and the roles of key stakeholders – students, schools, companies, and the state. The practical part concentrates on a comparative analysis of three national models based on four selected pillars: state support, the role of educational institutions, student participation, and business involvement. The findings confirm that all three countries achieve similar results, especially in the area of youth employment. The dual system proves functional thanks to close cooperation between educational institutions and employers, supported by a stable institutional framework that allows for a flexible response to labor market demands. The Swiss model shows the highest level of efficiency, primarily due to strong student participation and the distribution of responsibility between the federal government and the cantons. The thesis also presents examples from the Czech context that already apply dual education principles, such as the Study&Work program at Škoda Auto University or the Tiimiakatemia project at the Czech University of Life Sciences. Based on the research, the thesis outlines possibilities for implementing dual education in the Czech Republic, where there is already existing potential. Pilot projects and international cooperation suggest that the Czech government, educational institutions, and business sector are showing a real willingness to bring dual education into practice. The thesis also highlights the need for legislative support, enhanced cooperation between schools and companies, and targeted support in regions with higher youth unemployment.
Keywords: Dual education ; Comparison of systems ; Situation in the Czech Republic

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Economic Relations

Information on submission and defense

Date of assignment: 21. 6. 2024
Date of submission: 24. 4. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: