Foreign market entry strategy for a Czech manufacturer

Thesis title: Foreign market entry strategy for a Czech manufacturer
Author: Makarova, Yuliia
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Semenenko, Vadim
Opponents: Procházka, Petr
Thesis language: English
Abstract:
This master’s thesis aims to identify a suitable foreign market for the Czech manufacturing company ZEBR s.r.o. to enter, recommend an optimal mode of entry, and develop a comprehensive marketing strategy tailored to the selected market. The theoretical part provides an overview of internationalization, including motivations, risks, and challenges faced by SMEs, as well as entry modes, strategic tools, and marketing frameworks. The practical part focuses on introducing ZEBR s.r.o., selecting the market using a scoring model, and evaluating the market through PESTEL analysis, Porter’s Five Forces, along with SWOT analysis, and competition analysis. The thesis concludes with a tailored market entry strategy and marketing mix.
Keywords: foreign market entry; mode of entry; scoring model; country analysis
Thesis title: Strategie vstupu českého výrobce na zahraniční trh
Author: Makarova, Yuliia
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Semenenko, Vadim
Opponents: Procházka, Petr
Thesis language: English
Abstract:
Cílem této diplomové práce je vybrat vhodný zahraniční trh pro českou společnost ZEBR s.r.o., doporučit optimální způsob vstupu a vypracovat komplexní marketingovou strategii přizpůsobenou vybranému trhu. Teoretická část se zaměřuje na internacionalizaci, motivaci, rizika a výzvy, kterým čelí malé a střední podniky, a také na formy vstupu na zahraniční trhy, strategické a marketingové nástroje. Praktická část se věnuje představení společnosti ZEBR s.r.o., výběru vhodného trhu pomocí scoring modelu a následné analýze trhu prostřednictvím nástrojů jako jsou PESTEL analýza, Porterův model pěti sil, SWOT analýza a analýza konkurence. Na závěr je vypracovaná doporučená strategie pro vstup na trh a marketingový mix.
Keywords: strategie vstupu; analýza trhu; vstup na zahraniční trh; scoring model

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 2. 2024
Date of submission: 24. 4. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: