Intergenerational Differences in Consumer Decision-Making between Fast Fashion and Sustainable Fashion

Thesis title: Mezigenerační rozdíly při rozhodování spotřebitelů mezi fast fashion a udržitelnou módou
Author: Suchá, Karolína
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Semenenko, Vadim
Opponents: Zezula, Jakub
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce zkoumá mezigenerační rozdíly při rozhodování spotřebitelů mezi fast fashion a udržitelnou módou. Téma odráží rostoucí společenské povědomí o environmentálních a etických dopadech módního průmyslu. Cílem práce je analyzovat, jaké jsou nákupní preference generací X a Z v oblasti módy a jaké faktory to ovlivňují. Práce je rozdělena na dvě hlavní kapitoly. V teoretické části jsou definovány klíčové pojmy jako je fast fashion, udržitelná móda či spotřebitelské chování. Dále jsou vymezeny jednotlivé generace, se zaměřením na generace X a Z, které jsou v práci dále zkoumány. Praktická část vychází z kvantitativního výzkumu, který byl proveden prostřednictvím dotazníkového šetření. Zaměřuje se na respondenty z generací X a Z žijící v České republice. Zkoumá postoje obou generací k fast fashion a udržitelné módě a zároveň faktory, které je ovlivňují. Z výzkumu vyplývá, že významnými generačními rozdíly jsou ekonomické možnosti a míra informovanosti, přičemž nedostatek informací u generace X a finanční omezení u generace Z brání většímu přijetí udržitelné módy.
Keywords: generace Z; generace X; fast fashion; udržitelná móda; spotřebitelské chování
Thesis title: Intergenerational Differences in Consumer Decision-Making between Fast Fashion and Sustainable Fashion
Author: Suchá, Karolína
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Semenenko, Vadim
Opponents: Zezula, Jakub
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor’s thesis investigates intergenerational differences in consumer decision-making regarding fast fashion and sustainable fashion. The topic reflects growing societal awareness of the environmental and ethical impacts of the fashion industry. The study aims to examine the purchasing preferences of generations X and Z in the fashion sector and identify the factors influencing their choices. The thesis is divided into two main sections. The theoretical part defines key concepts, including fast fashion, sustainable fashion, and consumer behavior. Furthermore, it outlines the characteristics of generations X and Z, which are further explored in the study. The practical section is based on quantitative research conducted through a questionnaire survey which target respondents from generations X and Z in the Czech Republic. It examines their attitudes toward fast fashion and sustainable fashion and the factors shaping their decisions. The research shows that key generational differences arise from economic possibilities and awareness, with Generation X limited by insufficient information and Generation Z by financial constraints, both reducing their shift towards sustainable fashion.
Keywords: Generation Z; Generation X ; Fast Fashion; Sustainable Fashion; Consumer Behavior

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 9. 2024
Date of submission: 25. 4. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: