Amazon.com as a Political-Economic Actor in International Relations

Thesis title: Amazon.com jako politicko-ekonomický aktér v mezinárodních vztazích
Author: Nguyenová, Anh Duong
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Lisa, Aleš
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zaměřuje na firmu Amazon.com jako politicko-ekonomického aktéra v mezinárodních vztazích. Amazon.com je jednou z Big Tech firem, které představují specifickou a stále významnější podmnožinu nadnárodních korporací. Ukazuje se, že Amazon nepůsobí pouze jako podnikatelský subjekt, ale aktivně vystupuje jako globální vládce, který formuje politické i ekonomické prostředí napříč státními hranicemi. Prostřednictvím politického financování, lobbingu, datové infrastruktury a společenské odpovědnosti firem (CSR) ovlivňuje veřejný prostor i rozhodovací procesy. Přínosem práce je propojení konkrétních strategií vlivu Amazonu s širším teoretickým rámcem, což přispívá k hlubšímu porozumění rolím technologických korporací v rámci dynamiky transnacionálních aktérů.
Keywords: společenská odpovědnost firem; Amazon; Big Tech; nadnárodní korporace; politický vliv; transnacionální vztahy
Thesis title: Amazon.com as a Political-Economic Actor in International Relations
Author: Nguyenová, Anh Duong
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Lisa, Aleš
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis focuses on Amazon.com as a political-economic actor in international relations. Amazon.com is one of the Big Tech companies that represent a specific and increasingly significant subset of transnational corporations. It shows that Amazon does not operate merely as a business entity but actively acts as a global governor shaping both political and economic environments across state borders. Through political financing, lobbying, data infrastructure, and corporate social responsibility (CSR), it influences the public sphere as well as decision-making processes. The contribution of this thesis lies in linking Amazon’s specific strategies of influence with a broader theoretical framework, which contributes to a deeper understanding of the role of technology corporations within the dynamics of transnational actors.
Keywords: Amazon; Big Tech; transnational corporation; political influence; corporate social responsibility; transnational relations

Information about study

Study programme: Mezinárodní studia a diplomacie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International and Diplomatic Studies

Information on submission and defense

Date of assignment: 5. 9. 2024
Date of submission: 25. 4. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: