Social media as a strategic communication tool for a selected travel agency to target Generation Y

Thesis title: Sociální media jako nástroj komunikace vybrané cestovní kanceláře k oslovení Generace Y
Author: Šindelářová, Elisa
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Vaško, Martin
Opponents: Janeček, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Sociální média jsou klíčovým marketingovým nástrojem dnešní doby. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaký typ obsahu na platformách sociálních sítí nejvíce ovlivňuje rozhodování Generace Y při plánování cestování a výběru služeb cestovní kanceláře. V rámci teoretické i výzkumné části byl zvolen model Teorie plánovaného chování (TPB), který poskytl základ pro formulaci výzkumných otázek a hypotéz. Výzkum byl veden kvantitativní strategií skrze dotazníkové šetření, kterého se zúčastnilo 334 respondentů z řad Mileniálů. Výsledky statistické analýzy objasnily, že záměr respondentů využít služeb cestovní kanceláře je významně ovlivněn postojem k vizuálnímu obsahu, důvěrou v influencery i vnímanou hodnotou zákaznických autentických recenzí. V rámci zpracování dat bylo využito několika statistických metod, které napomohli především k ověření hypotéz, například deskriptivní statistika, korelační a regresivní analýza, testy ANOVA, T-test či Chí-kvadrát. Výsledné hodnoty ukazují, že práce se sociálními médii, zejména s autentickým obsahem nebo influencer marketingem, může výrazně přispět k úspěšnějšímu oslovení vybrané generace a využití jejich cestovatelského potenciálu. Na základě výsledků byly navrženy doporučení pro další výzkum, i pro vybranou cestovní kancelář Go2, které se věnovala částečně praktická část této diplomové práce. Závěrem lze usoudit, že byl potvrzen přínos sociálních médií v oblasti cestovního ruchu, které jsou efektivními nástroji k oslovení mladších generací.
Keywords: Teorie plánovaného chování; sociální média; cestovní kancelář; Generace Y
Thesis title: Social media as a strategic communication tool for a selected travel agency to target Generation Y
Author: Šindelářová, Elisa
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Vaško, Martin
Opponents: Janeček, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Social media have become a key marketing tool in today's world. The aim of this research was to determine which types of content on social media platforms most influence the decision-making of Generation Y when planning travel and selecting travel agency services. Within both the theoretical and empirical parts of the thesis, the Theory of Planned Behavior (TPB) was chosen as the underlying framework for formulating the research questions and hypotheses. The research was conducted using a quantitative strategy through an online survey, in which 334 Millennial respondents participated. The results of the statistical analysis clarified that the respondents' intention to use travel agency services is significantly influenced by their attitude towards visual content, their trust in influencers, and the perceived value of authentic customer reviews. Various statistical methods were employed for data processing, particularly to validate the hypotheses, including descriptive statistics, correlation and regression analysis, ANOVA tests, T-tests, and the Chi-square test. The results indicate that the strategic use of social media — especially authentic content and influencer marketing — can significantly contribute to successfully engaging the selected generation and tapping into their travel potential. Based on the findings, recommendations were proposed both for future research and for the selected travel agency, Go2, which was partially the focus of the practical part of this thesis. In conclusion, it can be stated that the study confirmed the strong contribution of social media in the tourism sector, where they serve as highly effective tools for reaching younger generations.
Keywords: Theory of Planned Behavior; social media; Generation Y; travel agency

Information about study

Study programme: Turismus a hospitality management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty:
Department:

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 8. 2024
Date of submission: 25. 4. 2025
Date of defense: 3. 6. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/89021/podrobnosti

Files for download

    Last update: