The Impact of Hallyu Wave on Consumer Behaviour in the Czech Republic

Thesis title: Vliv Hallyu Wave na spotřební chování v České republice
Author: Lam, Minh Uyen
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Sadílek, Tomáš
Opponents: Nguyen, Truong Anh
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá vlivem jihokorejské kulturní vlny – Hallyu Wave na spotřební chování českých spotřebitelů. Hallyu Wave, zahrnující mimo jiné K-pop, K-drama a jihokorejské celebrity působící na této scéně, se v posledních letech výrazně rozšířila i do regionů mimo Asii. Stala tak globálním fenoménem, který ovlivňuje vnímání Jižní Koreje i spotřební chování napříč zeměmi. Zatímco v zahraniční literatuře již existuje řada studií věnujících se tomuto vlivu, v českém akademickém prostoru podobný výzkum dosud chybí. Práce je rozdělena do pěti kapitol. Teoretická část se nejprve věnuje samotnému fenoménu v teoretické rovině, a následně přibližuje jeho přítomnost v českém kontextu. Třetí kapitola se věnuje spotřebnímu chování ve vztahu k Hallyu, a přináší pohled na dosavadní poznatky ze zahraničí. Čtvrtá kapitola představuje zvolenou metodiku výzkumu. Poslední kapitola je věnována analýze výsledků, jejímž cílem je zjistit, zda a jak Hallyu ovlivňuje frekvenci nákupu korejských produktů mezi českými spotřebiteli.
Keywords: Hallyu Wave; K-pop; K-drama; jihokorejské celebrity; spotřební chování; kulturní fenomén; korejská kultura
Thesis title: The Impact of Hallyu Wave on Consumer Behaviour in the Czech Republic
Author: Lam, Minh Uyen
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Sadílek, Tomáš
Opponents: Nguyen, Truong Anh
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis explores the influence of the South Korean cultural wave – the Hallyu Wave on the consumer behavior of Czech consumers. The Hallyu Wave, which includes K-pop, K-dramas, and South Korean celebrities active in this field, among others, has significantly expanded into regions outside of Asia in recent years. It has thus become a global phenomenon, influencing perceptions of South Korea and consumer behavior across countries. While numerous studies on this influence already exist in international literature, similar research is still lacking in the Czech academic context. The thesis is divided into five chapters. The theoretical part first discusses the phenomenon itself in theoretical terms and then examines its presence within the Czech context. The third chapter focuses on consumer behavior in relation to Hallyu and presents an overview of existing knowledge from abroad. The fourth chapter outlines the chosen research methodology. The final chapter is dedicated to the analysis of the results, aiming to determine whether and how Hallyu influences the frequency of Korean product purchases among Czech consumers.
Keywords: K-pop; Hallyu Wave; K-drama; South Korean celebrities ; consumer behavior; korean culture; cultural phenomenon

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 7. 2024
Date of submission: 25. 4. 2025
Date of defense: 27. 5. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/88906/podrobnosti

Files for download

    Last update: