Thesis title: |
Vliv efektivity trade marketingových strategií ve vybraných kategoriích v oblasti FMCG na generaci Z |
Author: |
Kadlčíková, Petra |
Thesis type: |
Diplomová práce |
Supervisor: |
Postler, Milan |
Opponents: |
- |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Diplomová práce se věnuje vlivu efektivity trade marketingových strategií na nákupní chování generace Z v segmentu rychloobrátkového zboží (FMCG). Generace Z představuje klíčovou cílovou skupinu s vysokou citlivostí na digitální komunikaci, vizuální podněty a autenticitu značek. Hlavním cílem práce je analyzovat, jak tyto strategie ovlivňují jejich rozhodování, a navrhnout doporučení pro řetězce působící na trhu. Teoretická část práce vymezuje základní pojmy z oblasti marketingu, retailu a trade marketingu, charakterizuje specifika generace Z a porovnává maloobchodní prostředí v České republice, Itálii, Polsku a Francii. Praktická část vychází z kombinace kvantitativního (dotazníkové šetření) a kvalitativního výzkumu (hloubkové rozhovory formou store-check). Výsledky ukazují, že účinné marketingové strategie mohou významně ovlivnit nákupní chování mladých spotřebitelů. Závěrečná doporučení slouží jako praktický nástroj pro lepší cílení a efektivní komunikaci se zástupci generace Z v prostředí FMCG. |
Keywords: |
FMCG; Generace Z; Trade marketing; Maloobchod |
Thesis title: |
The impact of trade marketing strategy effectiveness in selected FMCG categories on Generation Z |
Author: |
Kadlčíková, Petra |
Thesis type: |
Diploma thesis |
Supervisor: |
Postler, Milan |
Opponents: |
- |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
The thesis focuses on the influence of the effectiveness of trade marketing strategies on the buying behaviour of Generation Z in the fast moving consumer goods (FMCG) segment. Generation Z represents a key target group with high sensitivity to digital communication, visual stimuli and brand authenticity. The main objective of this paper is to analyse how these strategies influence their decision making and to propose recommendations for retail chains operating in the market. The theoretical part of the thesis defines the basic concepts of marketing, retail and trade marketing, characterizes the specifics of Generation Z and compares the retail environment in the Czech Republic, Italy, Poland and France. The practical part is based on a combination of quantitative (questionnaire survey) and qualitative research (in-depth store-check interviews). The results show that effective marketing strategies can significantly influence the purchasing behaviour of young consumers. The final recommendations serve as a practical tool for better targeting and effective communication with Generation Z representatives in the FMCG environment. |
Keywords: |
Generation Z; Trade marketing; FMCG; Retailing |
Information about study
Study programme: |
Mezinárodní obchod |
Type of study programme: |
Magisterský studijní program |
Assigned degree: |
Ing. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of International Relations |
Department: |
Department of International Business |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
25. 6. 2024 |
Date of submission: |
25. 4. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.