Consumers' perceptions of H&M's sustainability initiatives

Thesis title: Consumers' perceptions of H&M's sustainability initiatives
Author: Medved, Oleksandra
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Martínez Pantoja, Yadira Ixchel
Opponents: San José Iglesias, Rafael
Thesis language: English
Abstract:
In response to raising environmental concerns and customers’ demand for corporate accountability, many fashion brands have taken up initiatives to promote sustainability. This bachelor's thesis investigates how consumers see fast fashion giant H&M's sustainability initiatives. It combines a quantitative survey measuring consumer awareness and attitudes with a qualitative content analysis of H&M's 2024 Sustainability Report and related greenwashing lawsuit. Consumers’ responses were analysed using descriptive statistical methods such as mean and standard deviation. The results indicate that although most H&M consumers are aware of the company's sustainability initiatives, they have doubts about how genuine they are. Notably, most of the respondents thought that environmental transparency and ethical labour standards were the most crucial, but they were also the most questioned. The paper identifies a gap between consumers' perceptions and company messaging about sustainability practices.
Keywords: Sustainable Fashion; Corporate Social Responsibility; Greenwashing; H&M; Fast Fashion Industry ; Consumer Perceptions; SDGs
Thesis title: Vnímání spotřebitelů ohledně udržitelnostních iniciativ společnosti H&M
Author: Medved, Oleksandra
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Martínez Pantoja, Yadira Ixchel
Opponents: San José Iglesias, Rafael
Thesis language: English
Abstract:
V reakci na rostoucí environmentální obavy a požadavky zákazníků na firemní odpovědnost přijala řada módních značek iniciativy na podporu udržitelnosti. Tato bakalářská práce zkoumá, jak spotřebitelé vnímají udržitelnostní iniciativy módního giganta rychlé módy H&M. Kombinuje kvantitativní dotazníkové šetření, které měří povědomí a postoje spotřebitelů, s kvalitativní obsahovou analýzou Zprávy o udržitelnosti H&M za rok 2024 a související žaloby kvůli greenwashingu. Odpovědi respondentů byly analyzovány pomocí deskriptivních statistických metod, jako je průměr a směrodatná odchylka. Výsledky ukazují, že i když si většina zákazníků H&M je vědoma udržitelnostních aktivit společnosti, má pochybnosti o jejich skutečné upřímnosti. Zvláště významné je, že většina respondentů považovala za nejdůležitější environmentální transparentnost a etické pracovní podmínky, ale zároveň tyto aspekty nejvíce zpochybňovala. Práce identifikuje rozpor mezi vnímáním spotřebitelů a způsobem, jakým společnost komunikuje své udržitelnostní praktiky.
Keywords: Společenská Odpovědnost Firem; Greenwashing; H&M; Vnímání Spotřebitelů; SDGs; Průmysl Rychlé Módy; Udržitelná Móda

Information about study

Study programme: International Business
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 6. 2024
Date of submission: 25. 4. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: