The Role of Educational Policy in Enhancing Norway's Global Competitiveness

Thesis title: The Role of Educational Policy in Enhancing Norway's Global Competitiveness
Author: Pustilnik, Iana
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Černá, Iveta
Opponents: Procházka, Petr
Thesis language: English
Abstract:
The aim of this thesis is to examine the role of educational policy in enhancing Norway's international competitiveness. In a global knowledge-based economy, developing human capital through education has become an essential criterion for a country's prosperity. The study considers Norway's performance in the Global Competitiveness Index (GCI) and the World Competitiveness Ranking (WCR), with a focus on the influence of education-related variables. A combination of secondary data analysis, reviews of education policies and reforms, and regression models is used to estimate the contribution of education expenditure, tertiary education attainment, skills development, and other education-related factors. The main findings confirm the link between investment in education and Norway's competitiveness. However, in highly developed economies such as Norway, the effect of additional investment is less pronounced and more closely linked to labour market adaptation and readiness for innovation. The thesis concludes that long-term strategic reforms in education strengthen Norway's global position and form the basis for future policies in a knowledge-based economy.
Keywords: Education policy; Norway; Human capital; Global Competitiveness Index (GCI); International competitivenes; World Competitiveness Ranking (WCR); Education reform; Regression analysis
Thesis title: Role vzdělávací politiky při posilování globální konkurenceschopnosti Norska
Author: Pustilnik, Iana
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Černá, Iveta
Opponents: Procházka, Petr
Thesis language: English
Abstract:
Cílem této bakalářské práce je zkoumat roli vzdělávací politiky při posilování mezinárodní konkurenceschopnosti Norska. V globální ekonomice založené na znalostech se rozvoj lidského kapitálu prostřednictvím vzdělávání stal důležitým kritériem pro prosperitu země. Práce se zabývá postavením Norska v Indexu globální konkurenceschopnosti (GCI) a ve Světovém žebříčku konkurenceschopnosti (WCR), přičemž se zaměřuje na vliv proměnných souvisejících se vzděláváním. Kombinací analýzy sekundárních dat, přehledu vzdělávacích reforem a politik a regresních modelů je odhadován přínos výdajů na vzdělávání, dosaženého terciárního vzdělání, rozvoje dovedností a dalších vzdělávacích faktorů. Hlavní zjištění potvrzují souvislost mezi investicemi do vzdělávání a konkurenceschopností Norska. Ve vysoce rozvinutých ekonomikách, jako je Norsko, je však efekt dodatečných investic méně výrazný a více souvisí s přizpůsobením trhu práce a připraveností na inovace. Práce dochází k závěru, že dlouhodobé strategické reformy ve vzdělávání výrazně posilují globální postavení Norska a tvoří základ pro budoucí politiku v ekonomice založené na znalostech.
Keywords: Mezinárodní konkurenceschopnost; Norsko; Vzdělávací politika; Lidský kapitál; Index globální konkurenceschopnosti (GCI); Žebříček světové konkurenceschopnosti (WCR); Regresní analýza; Vzdělávací reforma

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 6. 2024
Date of submission: 25. 4. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: