Effective Digital Marketing Strategies for Local Fashion Brands Targeting Gen-Z Consumers

Thesis title: Effective Digital Marketing Strategies for Local Fashion Brands Targeting Gen-Z Consumers
Author: Babayeva, Narmin
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Lhotáková, Markéta
Opponents: -
Thesis language: English
Abstract:
In a fiercely competitive global fashion landscape dominated by the fast fashion companies, small scale local fashion brandshave significant challenges to compete and have market presence. This research studies the local fashion brands located in Baku, Azerbaijan by analysing how they can leverage digital marketing strategies to attract Generation Z (Gen-Z) consumers. Gen-Z is the main focus of this research due to being demographic significant for these companies thanks to its strong purchasing power and wide digital presence. Based on a mixed-methods approach, the findings of thesis are formulated primarily based on quantitative data from Gen-Z consumers (through surveys) and qualitative data from local fashion brands’ representatives (through semi-structured interviews). The findings depict that currently, insufficient amount of digital marketing strategies is being utilized by the local fashion companies limited mainly to Instagram Advertisements and Influencer Marketing. However, customer engagement-based strategies such as styling combinations and user-generated content are found to outperform traditional influencer marketing from the consumer perspective due to being perceived more authentic. This key finding paves the way for the comprehensive recommendations for the usage of digital marketing strategies based on secondary and primary research findings within this research. The study also concludes that Instagram, Pinterest and TikTok are the most effective digital media platforms to reach Gen-Z consumers, however, companies’ presence is mostly clustered in Instagram showing a gap and opportunity for active engagement in other platforms as well. Finally, findings also reveal that while Gen-Z in Baku self-reports to be sustainable consumers, their purchasing behaviours are dominated primarily by the fast fashion. Notwithstanding this attitude-behaviour gap, this study also finds practical examples of their positive reactions to the sustainability actions of the local brands which is promising for the future. This study contributes to both academic literature and practical marketing via identifying the effective digital strategies grounded in primary research findings and theories such as market orientation, brand equity as well as value proposition. The thesis offers a locally significant digital marketing roadmap for the brands in Baku, Azerbaijan.
Keywords: Digital Marketing Strategies; Emerging Markets (Azerbaijan); Generation Z Consumer Behavior; Local Fashion Brands ; Sustainability Marketing ; Influencer Marketing ; User Generated Content (UGC)
Thesis title: Efektivní digitální marketingové strategie pro lokální módní značky zaměřené na generaci Z
Author: Babayeva, Narmin
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Lhotáková, Markéta
Opponents: -
Thesis language: English
Abstract:
Ve vysoce konkurenčním globálním módním prostředí, kterému dominují společnosti rychlé módy, čelí malé lokální módní značky značným výzvám při snaze prosadit se na trhu. Tato výzkumná práce se zabývá lokálními módními značkami působícími v Baku, Ázerbájdžán, a analyzuje, jak mohou využít digitální marketingové strategie k oslovení generace Z (Gen-Z). Gen-Z je hlavním předmětem výzkumu vzhledem ke své demografické důležitosti pro tyto značky, a to díky silné kupní síle a rozsáhlé digitální přítomnosti. Na základě smíšené metodologie jsou výsledky práce formulovány primárně na základě kvantitativních dat od spotřebitelů z generace Z (prostřednictvím dotazníků) a kvalitativních dat získaných od zástupců lokálních módních značek (pomocí polostrukturovaných rozhovorů). Výsledky ukazují, že místní módní značky v současnosti využívají nedostatečné množství digitálních marketingových strategií, omezené převážně na reklamy na Instagramu a influencer marketing. Nicméně, strategie založené na zapojení zákazníka, jako jsou návrhy outfitů a uživatelsky generovaný obsah, jsou z pohledu spotřebitelů vnímány jako autentičtější a překonávají tradiční influencer marketing. Toto klíčové zjištění tvoří základ pro komplexní doporučení týkající se využití digitálního marketingu, která vycházejí z primárního i sekundárního výzkumu. Studie dále dochází k závěru, že nejefektivnějšími digitálními médii pro oslovení generace Z jsou Instagram, Pinterest a TikTok, přičemž však přítomnost značek se soustřeďuje téměř výhradně na Instagramu, což naznačuje potenciál pro aktivnější působení i na jiných platformách. Závěrem studie odhaluje, že ačkoli se generace Z v Baku sama označuje za udržitelně smýšlející spotřebitele, jejich nákupní chování je primárně ovlivněno rychlou módou. Přes tento nesoulad mezi postoji a chováním výzkum identifikoval konkrétní příklady pozitivních reakcí na udržitelné iniciativy lokálních značek, což je příslibem do budoucna. Tato práce přispívá jak k akademické literatuře, tak k praktickému marketingu, a to prostřednictvím identifikace efektivních digitálních strategií podložených primárním výzkumem a teoriemi jako jsou orientace na trh, hodnota značky a také hodnotový návrh.
Keywords: Efektivní digitální marketing; Generace Z – spotřebitelské chování; Lokální módní značky; Udržitelný marketing; Influencer marketing; Obsah vytvářený uživateli; Rozvíjející se trhy (Ázerbájdžán)

Information about study

Study programme: International Business - Central European Business Realities
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 4. 2024
Date of submission: 25. 4. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: