Comparative analysis of customer data utilization and data monetization in the automotive industry

Thesis title: Komparatívna analýza využitia zákazníckych dát a dátovej monetizácie v automobilovom odvetví
Author: Martinková, Katarína
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Křenková, Eva
Opponents: -
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Táto diplomová práca skúma využitie zákazníckych dát automobilovými spoločnosťami z Európy a Ázie k interným účelom, ako aj externej dátovej monetizácii. Cieľom práce je sformulovať odporúčania pre zavedenie opatrení maximalizujúcich obchodný potenciál. Prvá časť práce sa opiera o teoretické východiská strategického významu dát, ich typológie, možnosti využitia a právnych aspektov ich zberu. Výskum autorky spočíva vo využití metódy benchmarkingu k porovnaniu aktivít spoločností z regionálnej aj medziregionálnej úrovne a následnej detailnej analýze spoločností Škoda Auto a Toyota pomocou hĺbkových rozhovorov s predstaviteľmi spoločností. Obe časti tvoria základ pre kvantifikáciu strateného potenciálu a formuláciu odporúčaní do budúcnosti.
Keywords: Automobilový priemysel; Dáta; Dátová monetizácia; Regionálne porovnanie; Obchodný potenciál
Thesis title: Komparatívna analýza využitia zákazníckych dát a dátovej monetizácie v automobilovom odvetví
Author: Martinková, Katarína
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Křenková, Eva
Opponents: -
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Tato diplomová práce zkoumá využití zákaznických dat automobilovými společnostmi z Evropy a Asie k interním účelům, jakož i externí datové monetizaci. Cílem práce je zformulovat doporučení pro zavedení opatření maximalizujících obchodní potenciál. První část práce se opírá o teoretická východiska strategického významu dat, jejich typologie, možnosti využití a právních aspektů jejich sběru. Výzkum autorky spočívá ve využití metody benchmarkingu ke srovnání aktivit společností z regionální i meziregionální úrovně a následné detailní analýze společností Škoda Auto a Toyota pomocí hloubkových rozhovorů s představiteli společností. Obě části tvoří základ pro kvantifikaci ztraceného potenciálu a formulaci doporučení do budoucnosti.
Keywords: Datová monetizace; Automobilový průmysl; Data; Regionální srovnání; Obchodní potenciál
Thesis title: Comparative analysis of customer data utilization and data monetization in the automotive industry
Author: Martinková, Katarína
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Křenková, Eva
Opponents: -
Thesis language: Slovensky
Abstract:
This diploma thesis examines the use of customer data by automotive companies from Europe and Asia for internal purposes, as well as external data monetization. The aim of the thesis is to formulate recommendations for the implementation of measures maximizing the business potential. The first part of the thesis is based on the theoretical foundations of the strategic importance of data, its typology, possible uses and legal aspects of its collection. The author’s research involves the use of the benchmarking method to compare the activities of companies at both regional and interregional levels, followed by a detailed analysis of Škoda Auto and Toyota through in-depth interviews with company representatives. Both parts form the basis for quantifying the lost potential and formulating recommendations for the future.
Keywords: Data monetization; Automotive industry; Regional comparison; Business potential; Data

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 3. 2024
Date of submission: 25. 4. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: