Sustainability in the Fast Fashion Industry with a Focus on H&M

Thesis title: Udržitelnost v odvětví fast fashion se zaměřením na společnost H&M
Author: Koláčková, Lenka
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Matysová, Kamila
Opponents: Volfová, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou udržitelnosti v odvětví fast fashion se zaměřením na švédskou módní společnost H&M. Hlavním cílem této bakalářské práce bylo na základě vlastního výzkumu zhodnotit přístup společnosti H&M k udržitelnosti v kontextu fast fashion a zjistit, zda lze její iniciativy považovat za skutečně efektivní, nebo zda vykazují prvky greenwashingu. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. V teoretické části je představen pojem fast fashion, jeho vývoj, byznys model a jeho environmentální a sociální dopady. Praktická část je zaměřena na případovou studii společnosti H&M, včetně analýzy dodavatelského řetězce, environmentálních závazků a přístupu k pracovním podmínkám. SOučástí je i vyhodnocení vlastního dotazníkového šetření, jehož cílem bylo zjistit, jak zákazníci vnímají snahy H&M o udržitelnost. Na základě výsledků byly vyhodnoceny hlavní výzkumné otázky a byla navržena konkrétní doporučení, která by mohla přispět k větší důvěryhodnosti firmy a zlepšení vnímání jejích snah o udržitelnost.
Keywords: Udržitelnost; H&M; Fast fashion; Greenwashing
Thesis title: Sustainability in the Fast Fashion Industry with a Focus on H&M
Author: Koláčková, Lenka
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Matysová, Kamila
Opponents: Volfová, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis addresses the issue of sustainability within the fast fashion industry, with a focus on the Swedish fashion company H&M. The main objective of the thesis was to evaluate H&M's approach to sustainability in the context of fast fashion and to determine whether its initiatives can be considered genuinely effective or whether they show signs of greenwashing. The thesis is divided into two main parts. The theoretical part introduces the concept of fast fashion, its development, business model, and its environmental and social impacts. The practical part focuses on a case study of H&M, including an analysis of its supply chain, environmental commitments, and approach to working conditions. It also includes the evaluation of a questionnaire survey aimed at finding out how customers perceive H&M’s sustainability efforts. Based on the results, the main research questions were answered, and specific recommendations were proposed to help enhance the company’s credibility and improve the perception of its sustainability initiatives.
Keywords: H&M; Fast fashion; Sustainability; Greenwashing

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 1. 2024
Date of submission: 25. 4. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: