Exploring the Impact of Virtual and Augmented Reality in International Brand Communication: A Case Study of Meta Company
Thesis title: | Exploring the Impact of Virtual and Augmented Reality in International Brand Communication: A Case Study of Meta Company |
---|---|
Author: | Baldina, Diana |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Bahles, Michael |
Opponents: | Průša, Přemysl |
Thesis language: | English |
Abstract: | This thesis investigates the integration of Augmented Reality (AR) and Virtual Reality (VR) technologies into international brand communication strategies. Using Meta as a case study, the research adopts a mixed-methods approach, combining a comprehensive literature review, content analysis of Meta’s AR/VR brand campaigns, and a quantitative online survey. The study tests three hypotheses: 1) AR and VR enhance consumer engagement more effectively than traditional digital branding methods; 2) brands that implement immersive technologies are perceived as more innovative and forward-thinking; and 3) the likelihood of adoption increases when users perceive AR and VR as both useful and easy to use. The findings confirm that AR is more commonly utilized than VR due to higher accessibility. Yet, both technologies show a positive trend in improving consumer engagement, strengthening perceptions of brand innovativeness, and—consistent with the Technology Acceptance Model—supporting adoption when perceived as beneficial. The thesis brings original insight by linking consumer perceptions with the strategic use of immersive tools in branding, offering a broader understanding of their role in global brand communication. |
Keywords: | augmented reality; virtual reality; international brand communication; immersive marketing; Meta |
Thesis title: | Zkoumání dopadu virtuální a rozšířené reality na mezinárodní komunikaci značky: případová studie společnosti Meta |
---|---|
Author: | Baldina, Diana |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Bahles, Michael |
Opponents: | Průša, Přemysl |
Thesis language: | English |
Abstract: | Tato bakalářská práce zkoumá integraci technologií rozšířené reality (AR) a virtuální reality (VR) do strategií mezinárodní komunikace značek. Na příkladu společnosti Meta využívá výzkum smíšený metodologický přístup založený na modelu akceptace technologií (TAM), který kombinuje rozsáhlý přehled literatury, obsahovou analýzu AR/VR kampaní značky Meta a kvantitativní online dotazník. Studie testuje tři hypotézy: 1) AR a VR zvyšují zapojení spotřebitelů efektivněji než tradiční digitální metody brandingu; 2) značky využívající imerzivní technologie jsou vnímány jako inovativnější a progresivnější; a 3) pravděpodobnost přijetí těchto technologií roste, pokud jsou uživateli vnímány jako užitečné a snadno použitelné. Zjištění potvrzují, že AR je využívána častěji než VR kvůli vyšší dostupnosti. Obě technologie však vykazují pozitivní trend ve zvyšování zapojení spotřebitelů, posilování vnímání inovativnosti značky a – v souladu s TAM – podporují přijetí, pokud jsou vnímány jako přínosné. Práce přináší originální pohled propojením spotřebitelského vnímání se strategickým využitím imerzivních nástrojů v brandingu a nabízí širší pochopení jejich role v globální komunikaci značek. |
Keywords: | virtuální realita; mezinárodní komunikace značky; imerzivní marketing; Meta; rozšířená realita |
Information about study
Study programme: | Mezinárodní obchod |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of International Relations |
Department: | Department of International Business |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 4. 1. 2024 |
---|---|
Date of submission: | 25. 4. 2025 |
Date of defense: | 2. 6. 2025 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/86998/podrobnosti |