Sustainability of global fashion brands and attitudes of consumers from different generations in the Czech Republic

Thesis title: Sustainability of global fashion brands and attitudes of consumers from different generations in the Czech Republic
Author: Servusová, Štěpánka
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: San José Iglesias, Rafael
Opponents: Martínez Pantoja, Yadira Ixchel
Thesis language: English
Abstract:
This thesis is focused on the sustainability of global fashion brands with the aim to evaluate the attitudes of consumers across different generations on the Czech market towards the sustainability of global fashion brands. The theoretical part of the thesis provides the reader with an overview of the fashion industry, the ethical and environmental challenges it faces, and it also addresses how fashion brands react to these issues. It takes a closer look at the Czech fashion market and subsequently mentions the consumer behavior and attitudes towards sustainability of selected generations. The practical part of the thesis is based on a survey, and it evaluates and compares the attitudes of consumers on the Czech market from different generations: Baby boomers, Generation X, Generation Y and Generation Z. It evaluates consumer attitudes toward fashion and subsequently also sustainable fashion as it explores the influence of various factors on their behavior. Finally, recommendations for global fashion brands are offered to increase awareness of their sustainability initiatives and to reach a broader range of consumers.
Keywords: Czech fashion market; consumer generations; consumer behavior; fashion industry; fashion brands; sustainability
Thesis title: Udržitelnost globálních módních značek a postoje spotřebitelů z různých generací v České republice
Author: Servusová, Štěpánka
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: San José Iglesias, Rafael
Opponents: Martínez Pantoja, Yadira Ixchel
Thesis language: English
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá udržitelností globálních módních značek a za cíl si klade zhodnotit postoje různých generací na českém trhu vůči této problematice. Teoretická část práce čtenáře seznamuje se základními informacemi o módním průmyslu, s etickými a environmentálními problémy, kterým musí čelit a také popisuje, jakým způsobem na tyto problémy globální módní značky reagují. Dále se také zaměřuje na český trh s módními produkty a věnuje se spotřebnímu chování a postojům k udržitelnosti mezi vybranými generacemi. Praktická část práce je postavena na dotazníkovém šetření, jehož výsledky zhodnocují a porovnávají postoje spotřebitelů na českém trhu, kteří jsou z generací Baby Boomers, generace X, generace Y a generace Z. Na základě výsledků dotazníkového šetření práce zhodnocuje, jak je spotřební chování respondentů ovlivněno různými faktory, které jsou spojené s módou a následně i udržitelnou módou. V závěru práce nabízí globálním módním značkám doporučení s cílem zvýšit povědomí o jejich udržitelných aktivitách a zároveň oslovit širší spektrum spotřebitelů.
Keywords: udržitelnost; módní značky; módní průmysl; spotřební chování; český trh s módou; generace spotřebitelů

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 9. 2023
Date of submission: 25. 4. 2025
Date of defense: 12. 6. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/85559/podrobnosti

Files for download

    Last update: