The specifics of educational systems in Ghana and Nigeria and their connection to economic development
Thesis title: | Specifika vzdělávacích systémů Ghany a Nigérie s vazbou na ekonomický rozvoj |
---|---|
Author: | Ialovega, Ekaterina |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Proch, Dominik |
Opponents: | Mazánková, Zuzana |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Tato bakalářská práce se zaměřuje na komparativní analýzu vzdělávacích systémů Ghany a Nigérie a jejich vliv na socioekonomický rozvoj. Cílem je porozumět, jak přístup ke vzdělávání a jeho kvalita ovlivňují ukazatele lidského rozvoje (HDI) a další socioekonomické faktory v těchto dvou západoafrických zemích. Práce kombinuje kvantitativní analýzu a kvalitativní výzkum založený na rozhovorech s respondenty z Ghany a Nigérie. Výsledky ukazují, že efektivní vzdělávací systém je důležitý pro udržitelný rozvoj a že rozdíly v institucionálním nastavení a dostupnosti vzdělání významně ovlivňují vektor rozvoje jednotlivých zemí. |
Keywords: | vzdělávací systémy ; Ghana; Nigérie; ekonomický rozvoj; lidský rozvoj; nerovnost ve vzdělávání; HDI |
Thesis title: | The specifics of educational systems in Ghana and Nigeria and their connection to economic development |
---|---|
Author: | Ialovega, Ekaterina |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Proch, Dominik |
Opponents: | Mazánková, Zuzana |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This bachelor thesis focuses on a comparative analysis of the educational systems of Ghana and Nigeria and their impact on socioeconomic development. The aim is to understand how access to and the quality of education influence human development indicators (HDI) and other socioeconomic factors in these two West African countries. The thesis combines quantitative analysis and qualitative research based interviews with respondents from Ghana and Nigeria. The findings show that an effective educational system is important for sustainable development, and that differences in institutional frameworks and education accessibility significantly affect each country's development trajectory. |
Keywords: | education; Ghana; economic development; human development; Nigeria; inequalities; HDI |
Information about study
Study programme: | Mezinárodní obchod |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of International Relations |
Department: | Department of International Economic Relations |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 8. 9. 2023 |
---|---|
Date of submission: | 25. 4. 2025 |
Date of defense: | 29. 5. 2025 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/85284/podrobnosti |