Thesis title: |
Návnadový efekt v rozhodovacím procesu racionálního a emočního typu |
Author: |
Řehula, Jakub |
Thesis type: |
Diplomová práce |
Supervisor: |
Novák, Michal |
Opponents: |
Kincl, Tomáš |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Tato diplomová práce se zabývá vlivem návnadového efektu (decoy effect) na spotřebitelské rozhodování v kontextu produktů s racionální a emoční motivací, jak je vymezuje FCB matice. Cílem bylo zjistit, zda a jak se účinnost návnadového efektu liší v závislosti na typu rozhodovacího procesu a dalších individuálních charakteristikách spotřebitelů. Výzkum byl realizován kvantitativní formou prostřednictvím strukturovaného dotazníku mezi studenty vysokých škol jakožto cílovou skupinou s předpokládanou finanční citlivostí. Výsledky ukázaly, že návnadový efekt se projevuje výrazněji u ra-cionálních produktů každodenní spotřeby, kde spotřebitelé častěji porovnávají cenu a výhodnost variant. Naopak u produktů s emočním rozhodovacím typem se efekt projevil záporně. Tento rozdíl je interpretován s využitím modelu asymetrické dominance (Huber et al., 1982) a principů emočního rozhodování (Ariely, 2008), přičemž výsledky podporují hypotézu, že účinnost kognitivních zkreslení závisí na charakteru motivace k nákupu. |
Keywords: |
Návnadový efekt; Asymetrická dominance; Kognitivní zkreslení; Emoční a racionální rozhodování; Marketing; FCB matice; Spotřebitelské chování |
Thesis title: |
The Decoy Effect in Rational and Emotional Decision Making Type |
Author: |
Řehula, Jakub |
Thesis type: |
Diploma thesis |
Supervisor: |
Novák, Michal |
Opponents: |
Kincl, Tomáš |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
This thesis examines the influence of the decoy effect on consumer decision making in the context of products with rational and emotional motivation as defined by the FCB grid. The aim was to investigate whether and how the effectiveness of the decoy effect varies with the type of decision making process and other individual consumer characteristics. The research was conducted quantitatively through a structured questionnaire among university students as a target group with anticipated financial sensitivity. The results demonstrated that the decoy effect is more pronounced in rational everyday products, where consumers are more likely to compare the price and convenience of options. In contrast, the effect was negative for products with an emotional decision type. This difference is interpreted using the asymmetric dominance model (Huber et al., 1982) and the principles of emotional decision-making (Ariely, 2008), with results supporting the hypothesis that the effectiveness of cognitive biases depends on the nature of the motivation to purchase. |
Keywords: |
Cognitive Bias; Consumer Behaviour; Decoy Effect; Asymmetric Dominance; Marketing; FCB Grid; Emotional and Rational Decision Making |
Information about study
Study programme: |
Management |
Type of study programme: |
Magisterský studijní program |
Assigned degree: |
Ing. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of Management |
Department: |
Department of Management |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
8. 10. 2024 |
Date of submission: |
28. 4. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.