The Use of Virtual Influencers in Brand Marketing Communication and Their Acceptance in the Czech Market

Thesis title: Využití virtuálních influencerů v marketingové komunikaci značek a jejich přijetí na českém trhu
Author: Křepelová, Veronika
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Novák, Michal
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá využitím virtuálních influencerů v marketingové komunikaci značek a jejich přijetím na českém trhu. Cí-lem je zjistit, jak odborníci z oblasti marketingu a technologií vnímají tento fenomén a jaké příležitosti a výzvy s sebou přináší. Teoretická část propojuje digitální a reálný svět a popisuje roli technologií, jako jsou CGI a metaverse, v souvislosti s virtuálními influencery. Výzkumná část vyu-žívá kvalitativní přístup prostřednictvím polostrukturovaných rozhovo-rů s odborníky. Výsledky ukazují, že virtuální influenceři mohou posílit efektivitu marketingových kampaní, zvýšit spotřebitelský engagement a nabídnout značkám nové možnosti v oblasti cílení a komunikace. Práce zároveň formuluje praktická doporučení pro jejich efektivní využití v českém marketingovém prostředí.
Keywords: virtuální influenceři; spotřebitelské chování; CGI; influencer marketing; marketingová komunikace; český trh
Thesis title: The Use of Virtual Influencers in Brand Marketing Communication and Their Acceptance in the Czech Market
Author: Křepelová, Veronika
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Novák, Michal
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis explores the use of virtual influencers in brand marketing communication and their acceptance in the Czech market. The aim is to determine how experts in marketing and technology perceive this phenomenon and what opportunities and challenges it presents. The theoretical part connects the digital and real worlds and describes the role of technologies such as CGI and the metaverse in relation to virtual influencers. The research part employs a qualitative approach through semi-structured interviews with experts. The results show that virtual influencers can enhance the effectiveness of marketing campaigns, increase consumer engagement, and offer brands new opportunities in targeting and communication. The thesis also formulates practical recommendations for the effective use of virtual influencers in the Czech marketing environment.
Keywords: Virtual Influencers; Czech Market; Consumer Behavior; Marketing Communication; CGI; Influencer Marketing

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 10. 10. 2024
Date of submission: 29. 4. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: