"Artificial authenticity? The Credibility of Virtual Influencers in Marketing Communications"

Thesis title: Umělá autenticita? Důvěryhodnost virtuálních influencerů v marketingové komunikaci
Author: Patková, Nikola
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Pospíšil, Jan
Opponents: Vinš, Josef
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zaměřuje na postoj lidí k virtuálním influencerům. Zkoumá, jak jsou vnímáni z hlediska autenticity, důvěryhodnosti a celkového dojmu. Cílem této práce je zhodnotit vztah lidí k virtuálním influencerům a pochopit jejich roli v oblasti marketingové komunikace. Výzkum je realizován na základě tří skupinových diskuzí, které umožňují propojit názory účastníků a pochopit jejich hlubší význam. Následně jsou data z těchto diskuzí kódována a analyzována. Práce propojuje poznatky z odborné literatury s postřehy získanými během diskuzí. Nabízí nový pohled na vnímání digitálních postav na sociálních sítích. Závěry práce ukazují na negativní postoj respondentů k virtuálním influencerům. Zpochybňují jejich autentické chování a účel existence.
Keywords: důvěra; marketingová komunikace; virtuální influenceři; autenticita; důvěryhodnost
Thesis title: "Artificial authenticity? The Credibility of Virtual Influencers in Marketing Communications"
Author: Patková, Nikola
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Pospíšil, Jan
Opponents: Vinš, Josef
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis focuses on people's attitudes towards virtual influencers. It explores how they are perceived in terms of authenticity, credibility and overall impression. The aim of this thesis is to evaluate people's attitude towards virtual influencers and to understand their role in marketing communication. The research is conducted through three group discussions to connect participants' views and understand their deeper meaning. Subsequently, data from these discussions are coded and analysed. The thesis links the findings from the literature with the insights gained during the discussions. It offers a new perspective on the perception of digital characters on social media. The conclusions of the thesis indicate a negative attitude of the respondents towards virtual influencers. They question their authentic behaviour and purpose of existence.
Keywords: authenticity; credibility; trust; marketing communication; virtual influencers

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 9. 2024
Date of submission: 29. 4. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: