Leadership style and learning culture

Thesis title: Styl vedení a kultura učení
Author: Hospodářská, Monika
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Hiršová, Miloslava
Opponents: Kaczor, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá problematikou stylů vedení a kultury učení ve vybrané organizaci. Cílem práce je zjistit, zda existuje vzájemný vztah mezi těmito dvěma veličinami. V literární rešerši byly popsány a shrnuty dosavadní poznatky o stylech vedení, přičemž největší důraz byl kladen na transformační a transakční styl vedení lidí. Ve druhé kapitole je vysvětlena kultura učení a jsou blíže popsány jednotlivé dimenze. Celkem byly stanoveny tři výzkumné otázky. Ve vybrané organizaci byl proveden u dvou pracovních skupin kvantitativní výzkum prostřednictvím dotazníkového šetření za užití dotazníků CLQ a DLOQ. Srovnání výsledků mezi odděleními nepřineslo žádné shody, výsledky se mezi odděleními liší. Rozdíl nastal u dimenzí Osobní přístup, Učení v týmu a také u dimenze Nonleadership. Nadále byla vytvořena doporučení, kterými by se mohla vybraná oddělení řídit. Dalším přínosem práce byl návrh pro další výzkum.
Keywords: DLOQ; kultura učení; CLQ; styl vedení; transakční a transformační styl vedení
Thesis title: Leadership style and learning culture
Author: Hospodářská, Monika
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Hiršová, Miloslava
Opponents: Kaczor, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with the issue of leadership styles and learning culture in a selected organization. The aim of the thesis is to find out whether there is a correlation between these two variables. The literary research described and summarized the existing knowledge on leadership styles, with the greatest emphasis on transformational and transactional styles of leading people. In chapter two, learning culture is explained and the dimensions are described in more detail. In total, three research questions were set. In the selected organisation, quantitative research was conducted with two work groups through a questionnaire survey using the CLQ and DLOQ questionnaires. Comparison of the results between the departments did not show any agreement, with results varying between departments. The difference occurred in the dimensions of Personal Attitude, Team Learning and also in the dimension of Nonleadership. Recommendations were further developed that could guide the selected departments. Another contribution of the thesis was a suggestion for further research.
Keywords: DLOQ; learning culture; leadership style; transactional and transformational leadership ; CLQ

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Social Sciences

Information on submission and defense

Date of assignment: 10. 5. 2023
Date of submission: 29. 4. 2025
Date of defense: 4. 6. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/84577/podrobnosti

Files for download

    Last update: