Thesis title: |
Finanční dialog v rodině: otevřenost versus tabu v komunikaci o penězích |
Author: |
Cirhanová, Kristýna |
Thesis type: |
Bakalářská práce |
Supervisor: |
Lejčková, Aneta |
Opponents: |
Míková, Irena |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Finanční komunikace v rodině představuje významný, a přesto často přehlížený aspekt kaž-dodenního soužití. Tato bakalářská práce zkoumá, jak se otevřenost nebo naopak tabuizace tématu peněz v rodinném prostředí promítá do procesu finanční socializace mladých lidí. Zaměřuje se na to, jakým způsobem se formují postoje k financím, schopnost s penězi zacházet a míra finanční sebedůvěry. Práce využívá smíšený výzkumný design, který kombinuje kvantitativní dotazníkové šetření s kvalitativními rozhovory. Výsledky ukazují, že pravidelné kapesné a otevřený dialog mezi rodiči a dětmi posilují nejen základní finanční dovednosti, ale také důvěru v sebe sama při finančním rozhodování. Naopak nedostatek komunikace či nejasná pravidla často vedou k nejistotě a nutnosti dohánět znalosti později v dospělosti. Práce přináší nový vhled do role rodiny jako klíčového prostoru pro formování vztahu k financím a nabízí doporučení pro praxi v oblasti vzdělávání a rodičovského vedení. |
Keywords: |
finanční dialog; rodinná komunikace; otevřenost; tabu; finanční socializace; finanční gramotnost |
Thesis title: |
Financial dialogue in the family: openness versus taboo in communication about money |
Author: |
Cirhanová, Kristýna |
Thesis type: |
Bachelor thesis |
Supervisor: |
Lejčková, Aneta |
Opponents: |
Míková, Irena |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Financial communication within the family represents a significant yet often overlooked aspect of everyday life. This bachelor's thesis explores how openness or, conversely, the tabooing of the topic of money within the family environment influences the process of financial socialisation among young people. It focuses on how attitudes towards finances, money-handling skills, and levels of financial self-confidence are formed. The thesis employs a mixed research design, combining quantitative questionnaire surveys with qualitative interviews. The findings show that regular pocket money and open dialogue between parents and children strengthen not only basic financial skills but also self-confidence in financial decision-making. In contrast, a lack of communication or unclear rules often lead to uncertainty and the need to compensate for financial knowledge later in adulthood. The thesis provides new insights into the role of the family as a key environment for shaping financial attitudes and offers recommendations for practice in education and parental guidance. |
Keywords: |
financial dialogue; family communication; openness; taboos; financial literacy; financial socialization |
Information about study
Study programme: |
Management |
Type of study programme: |
Bakalářský studijní program |
Assigned degree: |
Bc. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of Management |
Department: |
Department of Management |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
24. 9. 2024 |
Date of submission: |
30. 4. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.