Factors Influencing Consumer Preferences for a Local Brand: A Case Study of the Kofola Brand on the Czech Market

Thesis title: Faktory ovlivňující spotřebitelské preference k lokální značce: Případová studie značky Kofola na českém trhu
Author: Karásková, Andrea
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Pospíšil, Jan
Opponents: Šimůnek, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zaměřuje na zkoumání faktorů, které ovlivňu-jí spotřebitelské preference českých spotřebitelů vůči značce Kofola. Cílem práce je identifikovat hlavní důvody, proč čeští spotřebitelé pre-ferují Kofolu před globálními značkami, jako je Coca-Cola. V teoretické části jsou představeny koncepty spotřebitelského chování, brand equi-ty a role aspirací. Praktická část vychází z kvalitativního výzkumu, za-hrnujícího dvě ohniskové skupiny, a dat z výzkumu Ipsos.
Keywords: emocionální vazby; kulturní faktory; spotřebitelské preference; Kofola; brand equity; nostalgie; český trh; chuť
Thesis title: Factors Influencing Consumer Preferences for a Local Brand: A Case Study of the Kofola Brand on the Czech Market
Author: Karásková, Andrea
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Pospíšil, Jan
Opponents: Šimůnek, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor’s thesis focuses on examining the factors that influence Czech consumers’ preferences for the Kofola brand. The thesis aims to identify the main reasons why Czech consumers prefer Kofola over global brands such as Coca-Cola. The theoretical part presents concepts of consumer behavior, brand equity, and the role of aspirations. The practical part is based on qualitative research, including two focus groups, as well as data from an Ipsos study.
Keywords: consumer preferences; brand equity; nostalgia; cultural factors; taste; Kofola ; emotional bonds; Czech market

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 9. 2024
Date of submission: 30. 4. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: