Green Marketing and Its Influence on Consumer Purchasing Behavior of Second-Hand Clothing

Thesis title: Zelený marketing a jeho vliv na nákupní chování spotřebitelů second-handového oblečení
Author: Drnzíková, Ester
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Pospíšil, Jan
Opponents: Musil, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce zkoumá vliv zelených informací na ochotu studen-tů platit (WTP) za oblečení z druhé ruky pomocí experimentální aukce a dotazníkového šetření (NEP Scale). Výsledky výzkumu uká-zaly, že zelená informace zvyšuje ochotu studentů zaplatit více za voucher do second-handu, ale stále více preferují voucher do ob-chodů s konvenční módou. Nebyla potvrzena hypotéza o vyšší WTP u studentek za zelený voucher než u studentů, a ani vztah mezi eko-logickým postojem a WTP za voucher do second-handu. Výsledky poukazují na důležitost zelené informace i přetrvávající vliv značky a osobních preferencí.
Keywords: zelený marketing; ochota platit; second-hand; greenwashing; zelená informace; spotřebitelské chování; fast-fashion
Thesis title: Green Marketing and Its Influence on Consumer Purchasing Behavior of Second-Hand Clothing
Author: Drnzíková, Ester
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Pospíšil, Jan
Opponents: Musil, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor's thesis examines the impact of green information on students' willingness to pay (WTP) for second-hand clothing through an experimental auction and a questionnaire survey (NEP Scale). The research results showed that green information increases students' willingness to pay more for a second-hand voucher, yet they still tend to prefer a voucher for conventional fashion stores. The hypothesis that female students have a higher WTP for a green voucher than male students was not confirmed, nor was the relationship between environmental attitude and WTP for a second-hand voucher. The results highlight the importance of green information as well as the persistent influence of brand and personal preferences.
Keywords: willingness to pay; green information; second-hand; fast-fashion; greenwashing; consumer behavior; green marketing

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 9. 2024
Date of submission: 30. 4. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: