The impact of limited offers on impulsive buying

Thesis title: Vliv omezené nabídky na impulzivní nakupování
Author: Trkola, Lukáš
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Gunina, Daria
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této diplomové práce je vyhodnotit vliv marketingového sdělení o omezené nabídce na touhu nakupovat impulzivně (UTBI) a prozkoumat mediační roli vnímané vzácnosti (PS) a moderační roli strachu z promeškání (FOMO). Výzkum vycházel z kvantitativního přístupu a byl realizován formou experimentu se třemi scénáři sdělení. Data od 234 respondentů byla analyzována pomocí lineární regresní analýzy a regresního modelu s využitím metody bootstrapping (5 000 replikací). Výsledky neprokázaly významný vliv omezené nabídky na PS, ani na UTBI. Naopak bylo podpořeno, že PS a FOMO mají silný prediktivní vliv na UTBI. Kromě toho byl částečně prokázán moderační efekt FOMO, který nečekaně snižoval vliv množstevně omezené nabídky na UTBI. Získané poznatky přispívají k prohloubení současného stavu vědeckého poznání v oblasti impulzivního nakupování a zároveň přinášejí užitečné implikace pro marketingovou praxi.
Keywords: Omezená nabídka; Strach z promeškání; Vnímaná vzácnost; Impulzivní nakupování
Thesis title: The impact of limited offers on impulsive buying
Author: Trkola, Lukáš
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Gunina, Daria
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis is to evaluate the impact of a limited-offer scarcity messages on the urge to buy impulsively (UTBI) and to examine the mediating role of perceived scarcity (PS) and the moderating role of fear of missing out (FOMO). The research was based on a quantitative approach and was conducted through an experimental design with three different message scenarios. Data from 234 respondents were analyzed using linear regression analysis and a regression model with bootstrapping (5 000 replications). The results showed no significant effect of limited offers on PS or UTBI. However, the findings confirmed that PS and FOMO are strong predictors of UTBI. In addition, a partial moderating effect of FOMO was observed, which unexpectedly reduced the influence of quantity-limited offers on UTBI. These findings contribute to the current body of knowledge in the field of impulsive buying behavior and offer useful implications for marketing practice.
Keywords: Limited offer; Impulsive buying; Fear of missing out; Perceived scarcity

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty:
Department:

Information on submission and defense

Date of assignment: 15. 4. 2024
Date of submission: 1. 5. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: