Thesis title: |
Determinanty vnímané důvěryhodnosti obchodních newsletterů |
Author: |
Bajcurová, Kateřina |
Thesis type: |
Bakalářská práce |
Supervisor: |
Novák, Michal |
Opponents: |
Bažantová, Simona |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Tato bakalářská práce se zabývá klíčovými determinanty vnímané dů-věryhodnosti obchodních newsletterů. Teoretická část práce vychází z modelů ABI, Author-Based Trust a Appraisal-Based Trust Frame-work, ne jejichž základě bylo definováno šest determinantů: odbor-nost, reputace, transparentnost, kvalita obsahu, sociální validace a vi-zuální design, které byly následně ověřeny formou online dotazníku. Respondenti hodnotili newslettery dvou značek z hlediska důvěry-hodnosti. Analýza prokázala, že všechny determinanty mají statisticky významný vliv, přičemž brand trust tento vztah částečně modifikuje. Výsledky přinášejí doporučení zvýšení efektivity e-mail marketingu. |
Keywords: |
důvěryhodnost; determinanty důvěryhodnosti; obchodní newslettery; vnímání značky |
Thesis title: |
Determinants of perceived trustworthiness of commercial newsletters |
Author: |
Bajcurová, Kateřina |
Thesis type: |
Bachelor thesis |
Supervisor: |
Novák, Michal |
Opponents: |
Bažantová, Simona |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
This bachelor's thesis examines the key determinants of perceived trustworthiness of commercial newsletters. The theoretical framework is based on the ABI model, Author-Based Trust, and the Appraisal-Based Trust Framework. Based on these models, six determinants were identified: expertise, reputation, transparency, content quality, social validation, and visual design. These were subsequently tested trough an online survey. Respondents evaluated the trustworthiness of newsletters from two different brands. The analysis confirmed that all determinants have a statistically significant impact, with brand trust partially moderating this relationship. The findings offer recommendations for enhancing the effectiveness of e-mail marketing. |
Keywords: |
trustworthiness; determinants of trustworthiness ; brand perception; commercial newsletters |
Information about study
Study programme: |
Management |
Type of study programme: |
Bakalářský studijní program |
Assigned degree: |
Bc. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of Management |
Department: |
Department of Management |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
31. 10. 2023 |
Date of submission: |
30. 4. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.