Determinants of perceived trustworthiness of commercial newsletters

Thesis title: Determinanty vnímané důvěryhodnosti obchodních newsletterů
Author: Bajcurová, Kateřina
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Novák, Michal
Opponents: Bažantová, Simona
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá klíčovými determinanty vnímané dů-věryhodnosti obchodních newsletterů. Teoretická část práce vychází z modelů ABI, Author-Based Trust a Appraisal-Based Trust Frame-work, ne jejichž základě bylo definováno šest determinantů: odbor-nost, reputace, transparentnost, kvalita obsahu, sociální validace a vi-zuální design, které byly následně ověřeny formou online dotazníku. Respondenti hodnotili newslettery dvou značek z hlediska důvěry-hodnosti. Analýza prokázala, že všechny determinanty mají statisticky významný vliv, přičemž brand trust tento vztah částečně modifikuje. Výsledky přinášejí doporučení zvýšení efektivity e-mail marketingu.
Keywords: důvěryhodnost; determinanty důvěryhodnosti; obchodní newslettery; vnímání značky
Thesis title: Determinants of perceived trustworthiness of commercial newsletters
Author: Bajcurová, Kateřina
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Novák, Michal
Opponents: Bažantová, Simona
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor's thesis examines the key determinants of perceived trustworthiness of commercial newsletters. The theoretical framework is based on the ABI model, Author-Based Trust, and the Appraisal-Based Trust Framework. Based on these models, six determinants were identified: expertise, reputation, transparency, content quality, social validation, and visual design. These were subsequently tested trough an online survey. Respondents evaluated the trustworthiness of newsletters from two different brands. The analysis confirmed that all determinants have a statistically significant impact, with brand trust partially moderating this relationship. The findings offer recommendations for enhancing the effectiveness of e-mail marketing.
Keywords: trustworthiness; determinants of trustworthiness ; brand perception; commercial newsletters

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 31. 10. 2023
Date of submission: 30. 4. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: