Scarcity of goods as a marketing strategy

Thesis title: Nedostatek zboží jako marketingová strategie
Author: Holcová, Adéla
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Závodná, Lucie Sára
Opponents: Bažantová, Simona
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá strategií nedostatku jako marketingovým nástrojem ovlivňujícím spotřebitelské chování. Cílem práce bylo zjistit, zda a jak český spotřebitel reaguje na strategii nedostatku při nákupu v kamenných obchodech. Výzkum byl realizován pomocí eye-trackingového měření a doplněn o strukturovaný dotazník. Respondenti vybírali mezi dvojicemi produktů s odlišnou mírou dostupnosti a hodnotili je z hlediska očekávané kvality, vnímané popularity a nákupního záměru. Výsledky ukázaly, že strategie nedostatku významně ovlivňuje všechny tyto vybrané atributy. Opačný byl ale vliv na vizuální pozornost, která častěji směřovala k dostatkovým produktům. Doplňková analýza odhalila rozdíly ve strategii nedostatku na základě typu produktu (hedonistické či utilitární), pohlaví i obalového designu. Výsledky mohou být cenným podkladem pro tvorbu efektivních marketingových strategií v oblasti merchandisingu a retailového designu.
Keywords: strategie nedostatku; merchandising; spotřebitelské chování; nákupní záměr; vizuální pozornost
Thesis title: Scarcity of goods as a marketing strategy
Author: Holcová, Adéla
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Závodná, Lucie Sára
Opponents: Bažantová, Simona
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis focuses on scarcity as a marketing strategy influencing consumer behavior. The aim of the research was to determine whether and how Czech consumers respond to scarcity strategy when shopping in physical retail stores. The study was conducted using eye-tracking measurement and complemented with a structured questionnaire. Respondents chose between pairs of products with varying levels of availability and evaluated them in terms of expected quality, perceived popularity, and purchase intention. The results showed that the scarcity strategy significantly influences all of these selected attributes. However, the effect on visual attention was opposite—respondents focused more frequently on non-scarce products. Additional analysis revealed differences in the effectiveness of scarcity based on product type (hedonic or utilitarian), gender, and packaging design. The findings may serve as valuable input for developing effective marketing strategies in the areas of merchandising and retail design.
Keywords: scarcity strategy; merchandising; consumer behavior; purchase intention; visual attention

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 6. 2023
Date of submission: 30. 4. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: