Analysis of distribution channels of a selected retail bank

Thesis title: Analýza distribučních kanálů vybrané retailové banky
Author: Šíša, Filip
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Dvořák, Petr
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá vývojem distribučních kanálů retailových bank v kontextu nové doby, která se vyznačuje rozsáhlou digitalizací společnosti. Práce je rozdělena do tří částí. První část práce poskytuje historický přehled a vymezuje retailové bankovnictví spolu s jeho hlavními produkty. Další část práce se soustředí na jednotlivé distribuční kanály (bankovní pobočky, telefonní bankovnictví, internetové bankovnictví a mobilní aplikaci) a shrnuje související klíčová témata. V poslední části práce je provedena analýza distribučních kanálů jedné konkrétní banky působící v České republice. Cílem této analýzy je porovnat využití jednotlivých kanálů při zakládání produktů, které banka nabízí. Výsledky ukazují, že nejvíce využívaným kanálem pro zakládání produktů je mobilní aplikace, jejíž podíl na distribuci v posledních letech významně roste na úkor ostatních kanálů.
Keywords: bankovní pobočka; internetové bankovnictví; mobilní aplikace; distribuční kanály; retailové bankovnictví
Thesis title: Analysis of distribution channels of a selected retail bank
Author: Šíša, Filip
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Dvořák, Petr
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor’s thesis focuses on the evolution of retail banks‘ distribution channels in the context of the modern digital era. The thesis is divided into three parts. The first part provides a historical overview and defines retail banking along with its primary products. The second part concentrates on distribution channels (bank branches, telephone banking, internet banking, and mobile application) and summarizes related topics. The final part of the thesis analyzes the distribution channels of a specific bank operating in the Czech Republic. The goal of this analysis is to compare the utilization of various channels when setting up products offered by the bank. Results indicate that the most utilized distribution channel is the mobile application, whose share in distribution has significantly increased in recent years at the expense of other channels.
Keywords: distribution channels; retail banking; bank branch; internet banking; mobile application

Information about study

Study programme: Bankovnictví a pojišťovnictví
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Banking and Insurance

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 6. 2024
Date of submission: 1. 5. 2025
Date of defense: 2025

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: