Thesis title: |
Navigating International Growth: A Comparative Analysis of Equity Entry Modes and Financial Performance in the Auto Sector |
Author: |
Lykhnenko, Oleg |
Thesis type: |
Diploma thesis |
Supervisor: |
Ali, Tanweer |
Opponents: |
Opleštil, Vojtěch |
Thesis language: |
English |
Abstract: |
This thesis examines how external environment factors influence the selection and performance of equity-based entry modes in the global automotive industry. The research focuses on four equity modes - wholly owned subsidiaries, joint ventures, mergers and acquisitions, and strategic alliances - excluding non-equity strategies from the scope. The external analysis part concentrates on the years 2024 and 2025, a period marked by geopolitical tensions, regulatory shifts, economic volatility, and accelerated tech change. A dual qualitative methodology was used, combining external environment analysis through the PESTEL and Porter’s Five Forces models with the evaluation of eight real-world case studies. The findings indicate that external dynamics, such as political risk, regulatory frameworks, market competition, and technological readiness significantly affect both the attractiveness of entry modes and their subsequent success or failure. The thesis is structured into four chapters: the first and second introduce entry mode types and reviews theoretical frameworks; the third presents the methodology and practical analysis; and the fourth outlines the main findings of the thesis. The proposed insights offer valuable guidance for industry leaders and strategic managers seeking to make informed decisions about international expansion under evolving global conditions. |
Keywords: |
Equity Entry Modes; Global Automotive Industry; External Environment Analysis |
Thesis title: |
Vliv vnějšího prostředí na výběr a výkonnost kapitálových vstupních módů v globálním automobilovém průmyslu |
Author: |
Lykhnenko, Oleg |
Thesis type: |
Diplomová práce |
Supervisor: |
Ali, Tanweer |
Opponents: |
Opleštil, Vojtěch |
Thesis language: |
English |
Abstract: |
Tato diplomová práce zkoumá, jak faktory vnějšího prostředí ovlivňují výběr a výkonnost kapitálových vstupních módů v globálním automobilovém průmyslu. Výzkum se zaměřuje na čtyři kapitálové módy - wholly owned subsidiaries, joint ventures, mergers and acquisitions, and strategic alliances - a ze záběru vylučuje strategie bez kapitálového podílu. Část analýzy vnějšího prostředí se soustředí na roky 2024 a 2025, období charakterizované geopolitickým napětím, regulačními změnami, ekonomickou nestabilitou a zrychleným technologickým vývojem. Byla použita dvojí kvalitativní metodologie, kombinující analýzu vnějšího prostředí pomocí modelů PESTEL a Porter’s Five Forces s hodnocením osmi případových studií z praxe. Výsledky ukazují, že dynamika vnějšího prostředí - jako je politické riziko, regulační rámce, tržní konkurence a technologická připravenost - významně ovlivňuje jak atraktivitu jednotlivých vstupních módů, tak jejich následný úspěch či neúspěch. Práce je strukturována do čtyř kapitol: první a druhá představují typy vstupních módů a teoretické rámce; třetí popisuje metodologii a praktickou analýzu; čtvrtá shrnuje hlavní zjištění práce. Navrhované poznatky poskytují cenné vodítko pro lídry v oboru a strategické manažery, kteří chtějí činit informovaná rozhodnutí o mezinárodní expanzi v kontextu měnících se globálních podmínek. |
Keywords: |
Globální Automobilový Průmysl; Analýza Vnějšího Prostředí; Kapitálové Vstupní Mody |
Information about study
Study programme: |
Management |
Type of study programme: |
Magisterský studijní program |
Assigned degree: |
Ing. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of Business Administration |
Department: |
Department of strategy |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
22. 2. 2025 |
Date of submission: |
6. 5. 2025 |
Date of defense: |
2025 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.