The Use of a Concession for Establishing a Municipal Preschool

Thesis title: Využití koncese při zřízení obecní mateřské školy
Author: Vlasáková, Karolina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Sedmihradská, Lucie
Opponents: Valenta, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zabývá analýzou možností využití partnerství veřejného a soukromého sektoru při zřízení a provozu obecní mateřské školy v podmínkách českých obcí. Cílem bylo porovnat finanční dopady dvou modelů spolupráce – „Design & Build“ a „Design, Build & Lease“ – prostřednictvím analýzy finančních toků založené na veřejně dostupných datech konkrétní obce a stanovených omezujících předpokladech. Výsledky analýzy finančních toků a následné citlivostní analýzy ukazují, že z hlediska dlouhodobé finanční efektivity je výhodnější model výstavby „Design & Build“, a to i v případě, že obec nedisponuje vlastními zdroji, ale je zde nutný vyšší podíl úvěrového financování. Práce dále upozorňuje na legislativní překážky, které v současnosti omezují širší rozvoj PPP v oblasti vzdělávací infrastruktury v České republice. V závěru práce jsou formulována doporučení pro obce, která zdůrazňují potřebu důkladné finanční analýzy, realistického posouzení rizik a přizpůsobení volby modelu finančním možnostem každého zřizovatele.
Keywords: koncese; PPP projekty; vzdělávací infrastruktura; veřejné prostředky; finanční efektivita
Thesis title: The Use of a Concession for Establishing a Municipal Preschool
Author: Vlasáková, Karolina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Sedmihradská, Lucie
Opponents: Valenta, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
The master thesis analyzes the possibilities of using public-private partnerships (PPP) for the establishment and operation of municipal kindergartens within the conditions of Czech municipalities. The aim was to compare the financial impacts of two cooperation models – "Design & Build" and "Design, Build & Lease" – through a financial flow analysis based on publicly available data from a specific municipality and defined limiting assumptions. The results of the financial flow analysis and subsequent sensitivity analysis show that in terms of long-term financial efficiency, the "Design & Build" model is more advantageous, even if the municipality does not have sufficient own resources and a higher share of loan financing is necessary. The thesis also highlights legislative barriers that currently limit the broader development of PPP projects in the field of educational infrastructure in the Czech Republic. In conclusion, the thesis formulates recommendations for municipalities, emphasizing the need for thorough financial analysis, realistic risk assessment, and adaptation of the selected model to the financial capabilities of each contracting authority.
Keywords: PPP projects; concession; educational infrastructure; public funds; financial efficiency

Information about study

Study programme: Finance
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Public Finance

Information on submission and defense

Date of assignment: 6. 11. 2024
Date of submission: 7. 5. 2025
Date of defense: 9. 6. 2025
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/90263/podrobnosti

Files for download

    Last update: